ICAs lager i Växjö avvecklas till 2006

ICAs lager i Växjö avvecklas till 2006 ICA planerar att fram till 2008 etablera ett nytt distributionsnät i Sverige. Beslutet kommer att innebära att ICAs anläggning i Växjö avvecklas. Anläggningen ska drivas fram till 2006. Förändringen berör samtliga 400 anställda i Växjö. Fackliga förhandlingar har redan inletts. Det nya distributionsnätet etableras för att ICA på ett mer effektivt sätt ska kunna tillhandahålla ett bredare sortiment i hela Sverige. Kundernas efterfrågan på färskvaror och frysvaror ökar och detta kräver ett modernare och effektivare distributionsnät. - Vi tycker det är viktigt att gå ut så tidigt som möjligt med information om dessa förändringar. Under tiden fram till 2006 ska vi arbeta hårt med att hitta bra lösningar för all personal, säger Kenneth Bengtsson, koncernchef för ICA AB. - Medarbetarna i Växjö gör ett fantastiskt jobb. Vi kommer att kunna erbjuda dem arbete i våra andra anläggningar där rekryteringsbehovet är stort. Samtidigt har vi stor respekt och förståelse för att det kan vara svårt för många att byta arbetsort, säger Per Uebel, vd för ICA Sverige. För de medarbetare i Växjö som inte kan följa med till något av ICAs andra lager kommer det att finnas trygghetspaket. - Vi har inlett diskussioner med facket om hur förändringen ska genomföras och vad trygghetspaketen ska innebära. Både vi och facket är måna om de anställdas bästa, säger Per Uebel. Enligt planen kommer ICAs nya distributionsstruktur att vara fullt ut genomförd 2008. Då kommer ICA att ha lager i Stockholmsområdet, Helsingborgsområdet, Borlänge, Kungälv, Umeå och Västerås. Det nya lagret i Helsingborgsområdet ersätter lagret i Växjö och de äldre lagren i Arlöv och Helsingborg. De befintliga anläggningarna i Borlänge, Kungälv, Umeå och Västerås byggs om för att kunna hantera ökade kapaciteter. Enligt planen blir nettoeffekten cirka 300 fler jobb på fem års sikt inom ICAs distribution i Sverige. Den planerade logistikstrukturen för ICA i Sverige för 2008 ser ut enligt följande: (Observera att detta är ett inriktningsbeslut, en rad delbeslut om respektive nybyggnationer, ombyggnader och nedläggningar kommer att fattas efter hand av ICA AB:s styrelse) · Stockholmsområdet: ICA planerar att bygga en ny anläggning som ska stå klar 2006. Lagren i Kallhäll och Årsta läggs ned samma år. · Helsingborgsområdet: ICA planerar att bygga en ny anläggning som ska stå klar 2005. Det äldre lagret i Helsingborg, liksom ICA Sveriges lager i Arlöv, stänger samma år. · Växjö: ICA planerar att stänga lagret 2006. Volymerna flyttas till stor del till den nya anläggningen i Helsingborgsområdet. · Borlänge: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Kungälv: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Umeå: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. · Västerås: Lagret byggs ut för att kunna hantera ökade volymer. Tisdag 18 november från 15.30 kommer Erland Björn, vice vd i ICA Sverige, finnas tillgänglig för intervjuer i Växjö. Ring något av telefonnumren nedan för mer information. För ytterligare information ICAs pressavdelning, 073-394 16 28 eller 070-253 66 60. Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är Nordens största detaljhandelsgrupp med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA AB dessutom 1 300 Statoil- stationer i Skandinavien. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01140/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT01140/wkr0002.pdf