ICAs näthandel ska inspirera

ICAs näthandel ska inspirera Solna 17 oktober 2001 -- Nu lanserar ICA näthandel på www.ica.se. Webbplatsen ska fungera som en inspirationskälla när det gäller mat och matlagning. Kunderna kan bygga sin egen kokbok med hjälp av veckans recept. Antalet produktbilder, varornas märkning och möjligheten att se vilka ingredienser som ingår är världsunikt. - Vi vill att näthandeln ska förenkla kundens vardag och inspirera till matglädje, säger Stefan Gideskog, ansvarig för ICA direkt. ICA hamnade mycket högt när 4 000 personer nyligen i en undersökning tillfrågades om vilket företag eller varumärke som ger bäst inspiration. Det ska vi bygga vidare på. Redan i dag finns ett antal enskilda ICA-butiker som erbjuder sina kunder näthandel, men nu startar en ny och gemensam ICA-satsning på detta område, med målet att göra näthandel tillgänglig på många fler orter landet över. Ambitionen är att i stort sett alla svenskar ska ha tillgång till ICAs näthandel på 2-3 års sikt. ICAs näthandel ska erbjuda svenska konsumenter möjligheten att enkelt och bekvämt handla dagligvaror via Internet. Småskalighet och kostnadseffektivitet är ledord för ICAs e-handelssatsning. Satsningen inleds med ett plocklager i Rosersberg som täcker behovet för norra Stockholm och Uppsala med omkring 1,2 miljoner boende. Därefter etableras plocklager i några större orter över hela landet. I andra orter kommer kunnig personal att i stället plocka varor i utvalda ICA- butiker. På sikt kommer nätkunderna att kunna använda sig av de tusentals recept som finns i ICAs databas. Sortimentet i nätbutiken ska motsvara det man kan hitta i en vanlig butik, och kommer bestå av produkter och färskvaror av hög kvalitet. Miljövänliga, kravmärkta, särnära produkter samt gluten- och laktosfria livsmedel är märkta. Alla nätinköp via www.ica.se ger naturligtvis ICA Bonus. För ytterligare information Stefan Gideskog, affärschef ICA direkt, tfn 08 585 501 78 / 070 510 09 12 Eva Burén, presschef, tfn 08 585 509 08 / 070 218 10 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/17/20011017BIT00550/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/17/20011017BIT00550/bit0002.pdf