Johan Röhss blir CFO i ICA AB

Johan Röhss blir CFO i ICA AB Johan Röhss, sedan 1994 vice VD i Bilia, blir finansdirektör (CFO) och ansvarig för börsnoteringsprocessen inom ICA AB. Han tillträder efter sommaren och kommer även svara för uppbyggnaden av investor relations, resultatuppföljning/rapportering samt uppföljning av Statoil-investeringen. Han kommer också att ingå i styrelsen i det nya Statoil Detaljhandel Skandinavia AS. Från årsskiftet övertar han även ansvaret för ICA Finans AB, ICA Kort och ICA Reinsurance SA. Johan Röhss är civilekonom och har tidigare varit managementkonsult på McKinsey och arbetade 1992-94 som VD för det då ICA-ägda Duka. Ulf Nyström blir finansdirektör i ICA Förbundet ICA Förbundet stärker sin roll som huvudägare i ICA AB. Ulf Nyström, idag finansdirektör i ICA AB, tar ett mer renodlat finansiellt ansvar i ICA Förbundet. Därmed tydliggörs ansvarsfördelningen mellan ICA Förbundet och ICA AB inför börsintroduktionen. Ulf Nyström kvarstår som ansvarig för ICA Finans AB, ICA Kort AB och ICA Reinsurance SA fram till årsskiftet. För ytterligare information Roland Fahlin, ordförande ICA AB, VD ICA Förbundet, via 08/585 50 551 Svante Nilsson, koncernchef och VD, ICA AB, via 08/585 50 272 Elisabeth Lundberg, informationschef ICA AB, 08/585 50 267 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/19/19990519BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/19/19990519BIT00190/bit0002.pdf