• ICA/

Minskad klimatpåverkan genom flytt av ICAs vatten från Norge till Köping

ICAs mineralvatten flyttar hem och tappas nu från en källa norr om Köping, från att tidigare ha kommit från Telemark i Norge. Det nya samarbetet innebär kortare transportsträckor och beräknas ge en minskning av klimatpåverkande utsläpp om cirka 258 ton koldioxidekvivalenter per år, jämfört med när ICAs mineralvatten producerades i Norge.

ICA Sverige har under lång tid arbetat med att hitta en källa i Sverige som lever upp till ICAs höga kvalitetskrav, och har nu tecknat avtal med Guttsta Källa som är beläget i Hedströmsdalen norr om Köping. Det nya samarbetet innebär att produktionen kommer närmare och beräknas ge minskning av klimatpåverkande utsläpp på cirka 258 ton koldioxidekvivalenter per år.

-        Vi har under lång tid jobbat för att hitta en svensk källa för vårt egna mineralvatten. Kunderna efterfrågar vatten från svenska källor och det betyder mycket att vi nu lyckats hitta ett alternativ i Sverige som minskar vårt klimatavtryck, säger Maria Smith, chef hållbarhetsstrategi, ICA Sverige.

-        För oss är den här en stor affär och det möjliggör investeringar i både fabrik och lager samt fler arbetstillfällen, säger Peter Oord, försäljningschef Guttsta Källa.

Försäljningen av ICAs vatten kommer att samla in medel till ICA Stiftelsen. Förhoppningen är att insamlingen ska generera cirka en miljon kronor årligen till projekt inom hälsa och integration.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52

Med fokus på mat och måltider är ICA Sverige den ledande dagligvaruaktören i Sverige.  De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA Sverige se icagruppen.se.

Taggar: