Ny skraplott på ICA till förmån för samhällsviktiga insatser

Nu lanseras Tack-lotterna i ICA-butiker runt om i landet. Bakom skraplotterna står en ideell förening som består av Cancerfonden, Svenska Röda Korset och ICA-stiftelsen. Lotteriet är en insamlingskanal för långsiktig, hållbar och samhällsnyttig verksamhet.

Tack-lotternas syfte är först och främst att låta förmånstagarna Svenska Röda Korset och Cancerfonden få ta del av överskottet för att hjälpa människor. Det kan handla om läxhjälp och språkträning i Svenska Röda Korsets arbete med integration eller Cancerfondens viktiga arbete med att finansiera forskning för att färre ska drabbas och fler överleva cancer. Ambitionen är även att ICA-stiftelsen, så snart den etablerat sin verksamhet och fått godkännande från Lotteriinspektionen, ska bli förmånstagare.

- Varje år drabbas fler än 60 000 personer i Sverige av cancer. Cancerfonden arbetar för att färre ska drabbas och fler överleva. För att nå dit arbetar vi med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Överskottet från Tack-lotterna är ett viktigt bidrag i detta arbete, säger Sara Brodahl, t.f. generalsekreterare, Cancerfonden.

- Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Med fler än 30 000 volontärer bara i Sverige kan vi bidra till att hjälpa nyanlända att komma in i samhället, till exempel genom att ge stöd och råd, svenskaträning, läxhjälp och andra sociala aktiviteter.  I detta arbete kommer pengar från överskottet från Tack-lotterna att bidra, säger Morgan Olofsson, chef Kommunikation och insamling, Svenska Röda Korset.

- ICA-stiftelsen är ett gemensamt initiativ från ICA-handlarnas Förbund (ICA-handlarnas medlemsorganisation) och ICA för att ytterligare stärka vårt gemensamma samhällsengagemang. Ambitionen är att ICA-stiftelsen ska stärka vårt samhällsengagemang utifrån grundtanken om allas lika värde, rätt till lika möjligheter och rätt till ett hälsosamt liv, säger Ulrika Englesson Sandman, t.f. generalsekreterare ICA-stiftelsen.

ICA-butikerna agerar lotteriombud och försäljningsstarten sker successivt vartefter butikerna ansluter sig som ombud.

Fakta Tack-lotten
Det är ett helt nytt skraplotteri som arrangeras av en ideell förening, Vi kan mer, vars medlemmar är Svenska Röda Korset, Cancerfonden och ICA-stiftelsen. Det är en spelform där man ska matcha nummer och man vinner beloppet som visas under de nummer som matchas. Lotten kommer att finnas i olika prisklasser, 10 och 25 kronor. Högsta vinsten på 10-kronorslotten är 100 000 kronor och på 25-kronorslotten 250 000 kronor. Tack-lotten är en lott där fler vinner mellanstora vinster istället för att en person vinner en stor vinst.

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De 1301 ICA-butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av  ICA Gruppen. För mer information om ICA, se ica.se