Ny vice vd utsedd i ICA

Ny vice vd utsedd i ICA Sven-Olof Kulldorff har utsetts till vice vd i ICA-koncernen med ansvar för funktionen Varuförsörjning. Han kommer närmast från posten som global inköpschef för IKEA. - Sven-Olof Kulldorff har visat mycket goda resultat inom IKEA. Han är ett starkt tillskott för ICAs koncernledning, säger Kenneth Bengtsson, vd och koncernchef. Som chef för funktionen Varuförsörjning kommer Kulldorff att ansvara för inköp, logistikutveckling och IT inom ICA-koncernen i Norden. Sven-Olof Kulldorff har en gedigen bakgrund inom IKEA sedan 1978, varav de tio senaste åren som global inköpschef. Dessförinnan har Kulldorff bland annat varit chef för IKEA i Holland. Därmed är den tredje vice vd-posten också besatt inom ICA. I mars utsågs Karl Wistrand till vice vd och ansvarig för Finansfunktionen. Ingrid Jonasson Blank utsågs samtidigt till vice VD och ansvarig för funktionen Detaljhandel. För ytterligare information: ICAs presstelefon, tel 070-253 66 60 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Om ICA ICA-koncernen (ICA AB) är ett av Nordens ledande detaljhandelsföretag med drygt 40 000 medarbetare och 3 000 butiker i Skandinavien och Baltikum. I gruppen ingår operativa dotterbolag, dels med ett stort nätverk av butiker, dels med distribution till restaurang- och storkök och servicehandel. ICA erbjuder också finansiella tjänster till de svenska ICA-kunderna genom ICA Banken. ICA AB ägs till 30 procent av ICA Förbundet Invest AB, till 20 procent av norska Canica AS och till 50 procent av holländska Royal Ahold N.V. Genom Royal Ahold är ICA AB en del av ett världsomspännande detaljhandelsnät. Mer information finns på http://www.ica.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040818BIT21670/wkr0001.pdf Pressrelease ICA AB 2004-08-19 http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/19/20040818BIT21670/bild.html Bilder