Så vill ICA få svensken att må bättre

Så vill ICA få svensken att må bättre Solna 11 mars 2002 -- Nu satsar ICA på att få svenska folket att må ännu bättre. Genom ett samarbete med Friskis&Svettis och ViktVäktarna ska ICA inspirera kunder och personal att äta bättre och röra sig mer. Avtalen med Friskis&Svettis och ViktVäktarna som nu undertecknas syftar till att få så många svenskar som möjligt att skaffa sig en positiv, aktiv livsstil. ICA har förklarat år 2002 som hälsans år, vilket också ska ses som ett avstamp inför en långsiktig hälsosatsning kring mat, motion och allmänt välbefinnande. Under året kommer en rad aktiviteter att äga rum som ska bidra till att öka medvetenheten om kost och motion. I butikerna ska nyckelhålsmärkta produkter samt frukt & grönt lyftas fram, och över huvud taget ska det bli enklare att som kund hitta "bra" mat. Rapporterna om ökad ohälsa blir allt fler. Bland annat rapporterar Pliktverket om att mönstrande pojkar blir allt fetare. Motion, även i unga år, är viktigt för att förebygga ohälsa. Samtidigt drar skolorna ner på gymnastikundervisningen. - ICA vill genom matglädje och omtanke stimulera svensken till att äta varierat och nyttigt. Det handlar om att röra på sig, hitta en vikt man trivs med, äta gott och må bra, säger Anita Falkenek, projektledare Hälsa, ICA Handlarnas AB. Instruktörer från Friskis&Svettis, som är en av Sveriges största idrottsrörelser, kommer exempelvis att medverka vid olika ICA- arrangemang. ICA kommer att informera om Friskis&Svettis sommarjympa i sin sommarfolder och i butikerna. För att hjälpa nya motionärer att hitta sin egen träningsform kommer ICA och Friskis &Svettis erbjuda kunder och personal en rad aktiviteter som höjer välbefinnandet. Tillsammans med ViktVäktarna kommer ICA genomföra bland annat kurser i butiker. På ICA:s hemsida, www.ica.se, och i tidningen Buffé kommer det finnas "points"-beräknade recept baserade på ViktVäktarnas modell. Andra hälsoaktiviteter som ICA genomför under året är bland annat frukt- och gröntprojektet "5 om dan", skidloppet KortVasan, motionsloppen Blodomloppet och sommarens Sola Sakta-kampanj i samarbete med Cancerfonden. För ytterligare information Anita Falkenek, projektledare Hälsa, ICA, tel: 08-585 502 19 / 070-696 2883 Kenth Lindgren, marknadschef ViktVäktarna, tel: 042-490 09 00 / 070-594 49 60 Ingrid Hammarberg, marknadschef Friskis&Svettis, tel 08-652 11 07 ICA är Nordens största detaljhandelsgrupp med 4.600 butiker i Skandinavien och Baltikum. De cirka 1.900 ICA-butikerna i Sverige delas in i profilerna Maxi, Kvantum, Supermarket, Nära och Rimi för att motsvara kundernas olika behov. Tillsammans med Statoil äger och driver ICA även Statoil-stationerna i Skandinavien, bl.a. med butiksprofilen ICA Express. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/11/20020311BIT00460/wkr0002.pdf