Teater får barn att sola sakta

Teater får barn att sola sakta Nu kommer Cancerfonden till Gävle med teaterföreställningen Folk och rövare i Kamomilla stad. Förutom teater blir det information till alla föräldrar om hur barnen kan skyddas från solens skadliga strålar. Turnén genomförs i samarbete med ICA, som vill ge inspiration vad gäller mat och hälsa. Under parollen Sola Sakta har Cancerfonden under flera somrar informerat om hur vi på bästa sätt ska skydda oss från solens skadliga strålning. I år ligger fokus helt och hållet på att nå småbarnsföräldrarna. Eftersom barns hud är så mycket känsligare än vuxnas, är det särskilt riskfyllt att bränna sig ofta i barn- och ungdomsåren. Barn ska helt enkelt inte sola för att bli bruna. Det bästa solskyddet är kläder, t ex t-shirt, keps/solhatt och längre shorts. - I Kamomilla stad skiner alltid solen, och visst är det skönt, säger Catharina Sandström, projektledare på Cancerfonden, men vi vill lära alla föräldrar att respektera solen och att skydda barnen på bästa sätt. För att nå ut med denna information har Cancerfonden valt att, i samarbete med ICA, turnera med teaterföreställningen Folk och rövare i Kamomilla stad spelad av Borås Kulturkompani. Turnén genomförs i samarbete med ICA, som sponsrar turnén och marknadsför den bland annat i butikerna och i tidningen Buffé. - ICA vill genom matglädje och omtanke stimulera till sunda vanor, säger Peter Wigstein, ICA Handlarnas AB. Samarbetet med Cancerfonden är en naturlig del av vår ambition att bidra till ökad livskvalitet hos både kunder och medarbetare. Sola Sakta-tältet är öppet kl 12.00-16.00. Pjäsen - som är gratis - spelas kl 13.00 och 15.00 den 6 och 7 juli 2002. Kl 14.15 blir det dockteater. Plats: Gävle, Furuviksparken. Totalt nitton orter kommer att besökas från Kiruna i norr till Växjö i söder. Däremellan hinner sällskapet med bland annat Kneippbyn i Visby, Skara Sommarland och Slottsskogen i Göteborg. Turnéprogram: http://www.solasakta.nu/sommar2002.asp För ytterligare information gå in på www.solasakta.nu eller kontakta: Catharina Sandström, Cancerfonden, tfn 08 677 10 00 / 070 497 75 22 Peter Wigstein, ICA Handlarnas AB, tfn 08 585 502 06 / 070 855 26 26 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/04/20020704BIT00160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/04/20020704BIT00160/wkr0002.pdf