Tio finalister klara till ICAs entreprenörspris

Tio finalister har nu utsetts till ICAs Entreprenörspris som delas ut i kategorierna Årets nystartare och Årets lokala hjälte. Bland de nominerade från hela Sverige finns alltifrån entreprenörer inom högteknologisk sjukvård till livsmedel och hotell. Vinnarna utses genom en onlineomröstning tillsammans med en jury bestående av bland andra Prins Daniel.

- Vi är övertygade om att mer entreprenörskap och företagande är viktiga framgångsfaktorer för att möta några av Sveriges stora utmaningar, både inom området integration och den växande klyftan mellan stad och landsbygd. Genom det här priset vill vi inspirera fler till entreprenörskap och lyfta positiva initiativ, säger Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

ICAs entreprenörspris delas ut för första gången i år, och syftar till att lyfta entreprenörer i hela landet. Priserna delas ut i två kategorier: “Årets lokala hjälte” – går till en person som bidragit till positiv utveckling i sitt närområde, och “Årets nystartare” – tilldelas någon som invandrat till Sverige sedan 2000-talet och med hjälp av sina erfarenheter och sitt entreprenörskap startat en verksamhet, som skapat nya möjligheter för både sig själv och andra. Efter att ha fått in hundratals nomineringar har juryn enats om tio finalister som alla representerar entreprenörskap och framåtanda.

På icagruppen.se kan allmänheten rösta på sin favorit av de tio finalisterna.

De slutgiltiga två vinnarna utses av en jury bestående av: prins Daniel, Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, Sara Rosengren, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, Anders Källström, vd Lantbrukarnas Riksförbund, Ahmed Abdirahman, initiativtagare till Järvaveckan, ICA-handlaren Grete Tuven, Hemavan och juryns ordförande Per Strömberg, vd ICA Gruppen.

Onlineomröstningen pågår mellan den 10 och den 17 april. Priset delas ut på Framtidsmötet som arrangeras av ICA den 3 maj i Stockholm.

Årets lokala hjälte 2018

# Sebastian Andersson, Ulricehamn: Uport Musikweekend. För sex år sedan bestämde sig Sebastian för att motbevisa dem som påstod att Ulricehamn var en tråkig stad och tog initiativ till en lokal musikfestival. Det skulle bli en lyckad satsning – 2017 hade Uport 34 000 besökare och fick ta emot pris för Årets arrangemang vid musikkonferensen Sweden Live. Företaget har 32 personer anställda på heltid under sommarsäsongen och åtta under vintern. www.uport.se

# Helene Åkerström Hartman, Vallsta: Orbaden Spa & Resort. Helene tog över det krisande kurhotellet Orbaden i Hälsingland för 16 år sedan. Efter mångåriga renoveringar med tydlig inriktning på att lyfta såväl orten som Hälsingland i stort, fick hon företaget på fötter med tusentals nya besökare varje månad. 2018 nominerades Orbaden till Bästa enskilda hotell vid Grand Travel Award-galan. Orbaden Spa & Resort har 33 anställda. www.orbaden.se

# Anders Åkerberg, Stora Skedvi: Kulinariet (Skedvi Bröd). När fabriken i Stora Skedvi slutade tillverka handgräddat knäckebröd lyckades Anders med hjälp av crowdfunding återuppta den brödbakning som pågått på orten sedan 50-talet. Samtidigt skapade han matdestinationen Kulinariet i samma lokaler som bageriet med såväl saluhall som mikromejeri. Framöver planeras expansion för charktillverkning, styckeri och restaurang. Kulinariet har 19 anställda. http://www.kulinariet.se/

# Helena Brusell, Jättendal: Trolska skogen. I lilla Jättendal i Hälsingland har Helena byggt upp turistmålet Trolska skogen – en naturscen för interaktiv teater som 2017 hade 36 000 besökare från hela Sverige. Med bakgrund från ideella föreningar och teater, värnar Helena om både skogen och orten hon verkar i, och barnen som deltar i föreställningarna. Sedan starten har 200 personer från närområdet arbetat ideellt med Trolska Skogen, och varje år har man ett 30-tal säsongsanställda. www.trolskaskogen.se

# Karin och Mats Sjöstedt, Strängnäs: Hornuddens trädgård. Ekologisk odling, café, restaurang och utbildning är resultatet av Karin och Mats satsning på Hornuddens trädgård. Paret driver också en andelsträdgård där privatpersoner på förhand kan köpa en del av den kommande skörden. Två gånger har Hornuddens trädgård utsetts till Årets hållbara café och företaget har idag en medarbetare på heltid, men ytterligare 21 anställda under högsäsong. 2017 hade Hornuddens trädgård 19 000 besökare från hela Sverige. www.hornudden.net

Årets nystartare 2018

# Max & Allen Mohammadi, Stockholm: Hippogriff. Bröderna Max och Allen från Iran har uppfunnit ett helt nytt sätt att tidigt diagnosticera hjärtsjukdomar, med hjälp av bland annat artificiell intelligens. Deras teknik är tio gånger snabbare och 50 gånger billigare än de vanliga metoderna. Målet är att Hippogriff ska bli ett standardtest och rädda livet på minst en miljon människor varje år, och brödraduons innovation har bland annat lett till att de listats bland Forbes prestigefulla ”30 under 30”. Hippogriff har tio anställda. www.hippogriff.se

# Mohammad Alasmar, Ängelholm: Royal Treatment. När Mohammad flyttade från Amman i Jordanien till Skåne för åtta år sedan hade han en dröm: att starta en egen frisör och barberarsalong. Idag har drömmen blivit verklighet. Sedan 2014 driver 31-årige Mohammad en framgångsrik salong i Ängelholm med kunder från stora delar av Skåne. Royal Treatment har tre anställda. www.royaltreatment.se

# Mahziar Namedanian, Linköping: Östgöta Svamp. För tio år sedan flyttade Mahziar till Sverige från Iran, för att fortsätta sina studier vid Linköpings universitet. 2015 grundade han Östgöta Svamp tillsammans med tre andra teknologer och forskare från Iran. Genom inomhusodling producerar företaget fem tillsju ton svamp i veckan och mellan 2015-2016 ökade de sin omsättning med 400 procent. Östgöta Svamp har 17 anställda. www.ostgotasvamp.se

# Farahnaz Noori, Karlskrona: Chic By Farnaz. Farahnaz gick en nagel- och makeup-utbildning i hemlandet Iran 2007. När hon fyra år senare kom till Sverige bestämde hon sig för att fortsätta på den redan inslagna banan. Efter att hon snabbt tagit sig igenom SFI-utbildningen, blev hon i februari 2014 certifierad nagelterapeut. Samma år startade hon det egna företaget Chic By Farnaz, som har sin bas på salongen arne&elsa i Karlskrona och arbetar med naglar och makeup. 2017 blev Farahnaz utsedd till Årets nybyggare i Blekinge län. chicbyfarnaz.se/

# Zia Haydari, Boden: Take A Chance. För åtta år sedan kom Zia till Sverige som ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan. Två år senare grundade han Take A Chance – med målet att etablera och integrera nyanlända på den svenska arbetsmarknaden. Zia har sedan starten hjälpt 40 nyanlända att komma in på arbetsmarknaden och 2016 utsågs han till Årets Nybyggare i Norrbotten. www.takeachance.se

ICA vill göra varje dag lite enklare. Med fokus på mat och måltider är ICA ledande inom detaljhandel i Sverige. ICA äger och förvaltar också fastigheter samt erbjuder finansiella tjänster. De cirka 1 300 butikerna i Sverige drivs av fria handlare i samverkan. ICA är en del av ICA Gruppen. För mer information om ICA, se icagruppen.se och ica.se.