Första miljövänliga isoleringsskivorna ute

Report this content

Med hjälp av envisa entreprenörer, forskning av KTH, bygget av världens största och modernaste fabrik för cellulosaisolering och stora belopp i investering är nu världens första miljövänliga isoleringsskiva av cellulosa färdig. Den är producerad av återvunna tidningar och fri från borsalt och borsyra. Skivorna lämnar Älvdalen i dag, fredag, för jungfruresan till en husfabrik i Värmland.

– Det har aldrig förut funnits en så miljövänlig isoleringsskiva av cellulosa med den här kvaliteten, fantastisk prestanda, schysst pris och smidig att montera, säger Roger Gudmundsäter, vd Icell.

Det råder bostadsbrist och Sverige står inför en byggboom – samtidigt som det inte finns många miljövänliga alternativ att välja på i byggbranschen. Det svenska företaget Icell är idag världens första företag att ta fram miljövänliga isoleringsskivor i cellulosa, återvunna av tidningar och helt fria från borsalt och borsyra. Den här veckan lämnar flera pallar fabriken i Älvdalen för transport till värmländska Hagfors.

Först ut att köpa skivorna är byggentreprenören Kenneth Wahlström på Kewab-ägda företaget Huspartner. Huspartner bygger hus med en uttalad miljöprofil, men Kenneth Wahlström upplever att det har varit svårt att hitta byggmaterial med hög kvalitet som också klarar miljökraven.

– Icells isoleringsskivor är efterlängtade. De är bra för miljön, men det är också en mycket välkommen nyhet för alla montörer som slipper klåda och damm, säger Kenneth Wahlström.

Det går åt 95 procent mindre energi att tillverka cellulosaull jämfört med andra isoleringar. De nya skivorna har också god prestanda och är lätta att hantera vid installation.  Dessutom dämpar skivorna ljud väldigt bra.

För att ladda ner högupplösta pressbilder, gå in på http://www.icell.se/press

Har du frågor, kontakta gärna:

Roger Gudmundsäter, vd, utvecklingsansvarig och delägare Icell, 070 164 00 00, rg@icell.se

Karin Pontén, marknadschef Icell, 070 866 66 31, kp@icell.se

Kenneth Wahlström, Huspartner, 070 650 30 30

Om Icell

Icells fabrik ligger i Älvdalen i Dalarna och är med sina 6 000 kvm världens största och modernaste produktionsanläggning för cellulosaisolering. Här blir tidningar prisvärd, miljövänlig och effektiv isolering och enbart grön energi används vid tillverkningen. Isoleringen kliar inte och dammar mindre vilket gör arbetsmiljön betydligt bättre för montörerna. Företaget har i dag cirka 18 anställda och ett 100-tal aktieägare.

Taggar: