Intellecta tecknar samarbetsavtal med Sörman Information & Media

Intellecta tecknar samarbetsavtal med Sörman Information & Media Intellecta AB har tecknat avtal med Sörman Information & Media AB om samarbete avseende produktion och distribution av produktrelaterad information. Avtalet innebär också att Intellecta säljer delar av sin systemverksamhet till Sörman. Kombinationen av Sörmans kvalificerade tekniska informationslösningar och Intellectas heltäckande tjänsteutbud inom affärskommunikation och publicering ger förutsättningar att leverera integrerade totallösningar med en spännvidd som hittills inte varit möjlig. Samarbetet skapar ett kraftfullt erbjudande till kunder inom främst tillverkande industri, som har behov av att integrera produktion, publicering och distribution av produktrelaterad information. Exempel på sådan information är användarmanualer, servicehandböcker, produktkataloger och annan marknadsinformation. "Sörman och Intellecta har tillsammans ett unikt erbjudande med programplattformar som stödjer den kompletta processen för att skapa, underhålla, översättningshantera och publicera alla typer av produktrelaterad information på samtliga media", säger Håkan Segerborg, VD för Sörman Information & Media. "Genom samarbetet förfogar vi gemensamt över ett heltäckande erbjudande som idag saknar motsvarighet på marknaden". Per Granath, VD för Intellecta AB, ser en stor potential i samarbetet: "Intellecta och Sörman kan erbjuda lösningar för informationsförsörjning i såväl försäljningsprocessen som i eftermarknaden. Vårt gemensamma erbjudande, som effektiviserar samtliga delar i processen för framställning av produktrelaterad information, öppnar nya affärsmöjligheter för Intellectas tjänster inom grafisk produktion och informationslogistik". Som en del i samarbetet förvärvar Sörman Information & Media Intellecta Systems verksamhet i Göteborg inklusive ACE, en ledande programprodukt för produktion och publicering av framför allt användarmanualer och produktbeskrivningar. Den överlåtna verksamheten, med 11 medarbetare, är i huvudsak inriktad på utveckling och implementering av systemlösningar. Överlåtelsen sker med omedelbar verkan. Intellectas avtal med Sörman kommer inte att påverka Intellectas vinst per aktie under innevarande räkenskapsår, men förväntas ge en positiv effekt från och med kommande räkenskapsår. Stockholm den 26 augusti 2004 Intellecta AB (publ) Frågor besvaras av: Per Granath, vd och koncernchef i Intellecta, 08-506 286 86, 0706-37 40 18 Håkan Segerborg, vd Sörman Information & Media AB, 0733-11 80 70 Intellecta-koncernen, med 340 medarbetare, bistår företag och organisationer att utveckla och få utväxling på sina varumärken, relationer och affärer genom effektiva lösningar för integrerad kommunikation och publicering. Intellecta-aktien är noterad vid Stockholms Fondbörs O-lista. www.intellecta.se Sörman Information & Media AB, med 250 medarbetare, är en marknadsledande leverantör av tekniska informationslösningar för avancerade produkter och system. Huvudägare är Investor, AerotechTelub (Saab) och Accent Equity Partners. www.sorman.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/26/20040826BIT20040/wkr0001.pdf