Toaletter är ingen skitsak – klänning av toalettrullar prisas

Eventbyrån Wow by Rewir är nominerad till Svenska Designpriset för en skapelse som sticker ut - en klänning för Jernhusen helt tillverkad av toalettrullar.

Det var på World Toilet Day i november 2013 som Jernhusens eventpartner, Wow by Rewir, fick uppdraget att skapa ett iögonfallande och annorlunda event som skulle visa att toaletterna hade flyttat och fått ett rejält ansiktslyft.

-       Vi vet att resenärerna vill ha fräscha toaletter och att det är viktigt för en positiv helhetsupplevelse på stationerna. Genom ett kreativt grepp på invigningseventet med en designerklänning gjord av toalettrullar kunde vi presentera de nya toaletterna på ett underhållande sätt, säger Kristina Holmqvist, marknadsansvarig affärsområde Stationer på Jernhusen.

Wow by Rewir arbetade med kläddesignern Bea Szenfeld för att skapa klänningen. Tillverkad av både toalettrullar och Swarowskikristaller placerades den i en ljusmonter utanför de nya toaletterna på Centralstationen. Den uppmärksammade klänningen auktionerades sedan ut till högstbjudande på Tradera. Intäkterna skänktes till World Toilet Day och World Toilet Organisation, som arbetar för att uppmärksamma alla dem som lever utan värdig hygien runt om i världen.

Wow by Rewirs Creative Director Eva Ruttkay lyfter fram Jernhusens och Wow by Rewirs gemensamma nämnare.

-       Jernhusen arbetar med kontraster och söker kreativa och annorlunda lösningar. Vi på Wow levererar kreativa events, rotade i strategisk varumärkestänkande. Det är vår tro att möten mellan människor, kreativitet och kompetens öppnar för nya perspektiv – och där finns också ”wow:et”.

Nu är skapelsen även nominerad till Svenska Designpriset - en tävling i grafisk kommunikation. Vinnaren i varje kategori röstas fram av svenska folket. Röstningen för 2014 pågår mellan 15 – 21 september.

Lotta Karlsvärd, Byråchef, 070-149 9987, lotta.karlsvard@wowbyrewir.com

Wow by Rewir är en varumärkesdriven eventbyrå som bygger varaktigt engagemang hos målgruppen genom möten, events och sponsringsaktiveringar. Wow by Rewir är ett dotterbolag inom Intellecta-koncernen

Intellecta-koncernen omfattar de ledande konsultbolagen Bysted AB, Bysted A/S, Hilanders Advertising AB, Intellecta Corporate AB, Propeople Group ApS, Rewir AB, River Cresco AB, Wow by Rewir AB och Unreel AB. Koncernen har ca 400 medarbetare och bedriver verksamhet i Sverige, Danmark, Österrike, Bulgarien, Moldavien, Ukraina, Brasilien, USA och Kina.

Citat

Eva Ruttkay, Creative Director