Finalisterna i designtävlingen DesignEuropa Awards och vinnaren av det särskilda hederspriset har offentliggjorts.

Report this content
  • De åtta finalisterna på slutlistan visar upp det bästa inom industriell formgivning och produktformgivning från länder i och utanför EU.
  • Den legendariske bilformgivaren Giorgetto Giugiaro har utsetts till vinnare av det särskilda hederspriset.
  • Joggingvagnen Thule Urban Glide från Thule IP AB är bland finalisterna i kategorin industridesign.
  • Första upplagan av DesignEuropa Awards-ceremonin äger rum i Milano den 30 november.

Finalisterna i tävlingen DesignEuropa Awards inom kategorierna industri och små och nystartade företag tillsammans med vinnaren av det särskilda hederspriset.

Thule IP AB har kommit med bland finalisterna i kategorin industridesign för joggingvagnen Thule Urban Glide.

Finalisterna och vinnaren av det särskilda hederspriset utses av DesignEuropa Awards-juryn. Medlemmarna av denna prestigefyllda panel väljs ut bland personer verksamma inom företag, formgivning och immaterialrätt.

Vinnarna av priset för industri och små och nystartade företag kommer att tillkännages den 30 november vid DesignEuropa Awards-ceremonin i Milano.

Samma dag kommer också det särskilda hederspriset att tilldelas den legendariske formgivaren Giorgetto Giugiaro.

I en kommentar till urvalet av finalister framhöll juryns ordförande Robin Edman följande:

– Vi gläder oss åt att ha fått in bidrag av så hög kvalitet till denna första upplaga av tävlingen. När vi valde ut finalisterna tittade vi på ett antal olika aspekter, inklusive produkternas genomslag på marknaden, hur formgivningen bidragit till företagets resultat, estetiska faktorer, skyddet av immateriella rättigheter och formgivningens effekt på samhället. Det har verkligen varit en givande erfarenhet för oss alla.

António Campinos, vd för Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, sade följande:

– Samtliga våra finalister, oavsett om det är stora företag eller mycket små verksamheter, har visat hur viktig formgivning kan vara när den kommer ut på marknaden, skyddad av en registrerad gemenskapsformgivning, och den effekt som formgivningar kan få på ekonomisk, social och estetisk nivå. Vinnaren av vårt särskilda hederspris är en äkta europeisk legend inom formgivning som tack vare sin talang och under sin långa karriär har lämnat viktiga bidrag till sin industris framgångar och utveckling.

Finalisterna i kategorin industridesign är:

Espressomaskinen Pulcina (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Alessi S.p.A., formgivare: Michele De Lucchi)

När juryn förde upp Pulcina på slutlistan framhöll man att Pulcina visade upp ”skönheten i små ting” och pekade på Alessis mycket positiva hantering av immateriella rättigheter och utnyttjande av systemet för registrerade gemenskapsformgivningar. Alessis samarbete med talangfulla externa formgivare är en viktig del av deras sedan länge etablerade policy som inriktas på innovativ formgivning och hög kvalitet.

Raval cykelställ (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Escofet 1886 S.A., formgivare: Gerard Arqué och Martin Caneda)

Cykelstället Raval är en modern lösning för rörlighet i städer från ett företag som har varit verksamt i 130 år. Domarna prisade Raval för dess inriktning på breda målgrupper, hållbarhet och empati samt framhöll företaget som en god användare av systemet för registrerade gemenskapsformgivningar.

Joggingvagnen Thule Urban Glide (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Thule IP AB, formgivare: interna, med stöd från Veryday Design Studio)

Thules formgivare samarbetade med den svenska designstudion Veryday för att integrera Thules designspråk i joggingvagnen Thule Urban Glide innan den lanserades på marknaden 2013. Juryns medlemmar framhöll formgivningens originalitet, goda tekniska konstruktion, praktiska aspekter, sociala inriktning och möjligheterna att anpassa joggingvagnen efter olika livsstilar.

Motorcykeln XDiavel (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Ducati Motor Holdings S.p.A., formgivare: Ducati Design Centre)

När XDiavel lanserades 2015 utgjorde den Ducatis framgångsrika nästa steg i marknadssegmentet sports cruiser. I sin bedömning lyfte juryns medlemmar fram formgivningens komplexa natur och dess allmänna estetiska kvalitéer och konstaterade att företagets strategi för komplex formgivning och utveckling stöder dess kapacitet att anpassa sig efter och samtidigt påverka marknadstrender.

Finalisterna i kategorin små och nystartade företag är:

Lampan Aria (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Slamp, formgivare: Zaha Hadid Design)

Aria formgavs av den berömda, internationellt uppmärksammade arkitekten Zaha Hadid och berömdes av juryn som en känsloladdad, flexibel förening av hantverksmässiga processer och avancerad teknik. Slamp är en god användare av systemet för registrerade gemenskapsformgivningar och ett tydligt exempel på ett formgivningscentrerat företag med en konsekvent strategi för att skydda sin immateriella äganderätt.

Den ljudabsorberande panelen Flap (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och tillverkare: Caimi Brevetti, formgivare: Alberto och Francesco Meda)

Flap utformades av far och son Alberto och Francesco Meda för Caimi Brevetti. Jurymedlemmarna uppskattade produktens blandning av visuella och taktila inslag och hur den slog en bro mellan industriell formgivning och inredningsdesign. Juryn nämnde också företagets ”sofistikerade och intelligenta användning av systemet för gemenskapsformgivningar” genom sin strategi för skydd av immateriella rättigheter.

IDO-bänken (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och formgivare: Anna Szonyi)

IDO-bänken, som utformades som en sittplats för offentliga miljöer, består av endast två komponenter – trä och stål. Jurymedlemmarna underströk möjligheterna att anpassa produkten efter en mängd olika beteenden och miljöer i sin bedömning. IDO är ett exempel på en produkt som förts från ritbordet till marknaden av en ung formgivare med skydd av systemet för registrerade gemenskapsformgivningar.

Lampan Mooove (ägare av registrerad gemenskapsformgivning och formgivare: David Saupe och Aaron Rauh)

Mooove skyddas av såväl ett patent som en registrerad gemenskapsformgivning, vilket visar hur en välgrundad och välskött strategi för immateriell äganderätt kan utnyttjas med god effekt av ett ungt företag. Jurymedlemmarna berömde produktens eleganta linjer och flexibilitet samt balansen mellan funktionalitet och estetik.

Vinnare av det särskilda hederspriset: Giorgetto Giugiaro

DesignEuropas första särskilda hederspris kommer att tilldelas Giorgetto Giugiaro, ett av de mest berömda namnen inom industriell formgivning. Han har skapat över 200 bilmodeller under en karriär som spänner över sex årtionden. Han har bland annat formgett Volkswagen Golf, Lotus Esprit, Fiat Panda och Maserati 3200 GT. Under sitt verksamma liv har han samarbetat med praktiskt taget alla de stora bilföretagen i världen. Hans ledarskap och hängivenhet har inspirerat generationer av unga formgivare.

Giorgetto Giugiaro är känd över hela världen som en av de mest framgångsrika formgivarna i bilindustrins historia. Han har direkt svarat för att ta fram över 300 modeller för standardproduktion och över 200 forskningsprototyper för olika tillverkare. Ungefär 60 miljoner fordon på världens vägar, producerade av ledande biltillverkare, är resultatet av hans kreativitet.

OM DESIGNEUROPA AWARDS

Tävlingen DesignEuropa Awards, organiserad av Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO), tillsammans med Italienska patent- och varumärkeskontoret (UIBM), uppmärksammar hög kvalitet inom formgivning och skydd av immateriella rättigheter bland innehavarna av registrerade gemenskapsformgivningar, vare sig det rör sig om enstaka personer, småföretag eller stora företag. En registrerad gemenskapsformgivning är en enhetlig immateriell äganderätt som gäller i EU:s alla 28 medlemsstater och som administreras av EUIPO.

OM EUIPO

EUIPO, Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, är en decentraliserad EU-byrå med säte i Alicante i Spanien. EUIPO administrerar registreringen av EU-varumärken och registrerade gemenskapsformgivningar, vilka båda ger ett immaterialrättsligt skydd som omfattar alla EU:s 28 medlemsstater. Dessutom samarbetar EUIPO med de nationella och regionala immaterialrättsmyndigheterna inom EU. Fram till den 23 mars 2016 hette myndigheten KHIM (Kontoret för harmonisering i den inre marknaden).

Thule Urban Glide - Jogging stroller - RCD owner and manufacturer: Thule IP AB (Sweden)