Identx kommunikation växer och gör rekordresultat

Report this content

Varumärkes- och Pr-byrån Identx kommunikation, med huvudkontor i Linköping, har haft en god tillväxt de senaste åren och gjorde under 2016 sitt bästa resultat någonsin. 2017 ser ut att bli ännu bättre, enligt halvårsresultatet har resultatet ökat med 70 procent jämfört med 2016. Byrån är den största i sitt slag utanför storstäderna.

– 2016 har varit ett spännande tillväxtår för oss med många nya uppdrag och kunder, ett kvitto på att vi är en uppskattad samarbetspartner. Vi ökade vår omsättning med 14 procent samtidigt som resultatet ökade med 45 procent och trenden ser ut att hålla i sig, säger Karin Ljungmark Malmström, vd på Identx.

Identx har idag 15 medarbetare och kontor i Linköping, Jönköping och Stockholm. Bland kunderna finns branschorganisationen Svenska Ägg, Göta Kanal, Pantamera, Bixia, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, MQ, Eskilstuna kommun, Jönköping university, Vallastaden, Tekniska verken och Länsmuseet i Jönköping.

För andra året i rad ansvarade Identx för East Swedens program i Almedalen, där man med AR-appen ”Olof Palme i Almedalen 2017” fick motta priset ”Innovativast i Almedalen” från Dagens Opinion.

Östergötland och Jönköping – två expansiva regioner
Östergötland och Jönköping är två expansiva tillväxtregioner med gott företagsklimat, många spännande klusterbildningar och startupmiljöer.

– Det händer mycket både i Östergötland och Jönköping nu, bland annat den spännande bomässan Vallastaden som invigs i dagarna. Även om Östergötland är vår  utgångspunkt, har vi uppdragsgivare över hela landet, från Karlskrona till Örnsköldsvik. Vi har också en bra kundmix av privata och offentliga aktörer, säger Karin Ljungmark Malmström.

Att ha huvudkontor i Linköping har inte varit något hinder för Identx när det gäller att hitta rätt kompetens.

– Vi har lyckats väl med att attrahera kommunikationsstjärnor, dels från vårt universitet men också bland inflyttare och hemvändare. Vårt senaste tillskott, Karin Henriksson, är just en sådan hemvändare som startade sin karriär i Stockholm och valde att flytta hem igen, säger Karin.

Utökad ägarstyrka
Identx startades år 2006 i Linköping som en renodlad varumärkesbyrå. År 2013 förvärvades Pr-byrån Gnistra kommunikaiton. Byråns huvudägare är vd och grundare Karin Ljungmark Malmström och Gnistras grundare Anna Albinsson. Sedan i våras har ägarstyrkan utökats med de tre medarbetarna Linda Olofsson, Ida Rydh och Staffan Emanuelsson

– Det här är en strategisk satsning för att säkerställa vår fortsatta utveckling och tillväxt, säger Karin Ljungmark Malmström.

För mer information kontakta:
Karin Ljungmark-Malmström, vd Identx kommunikation

Mail: karin@identx.se