Idogen har beviljats anslag på 2,9 miljoner Euro från Horizon 2020

Idogen AB (”Idogen”) meddelar idag att bolaget i stark konkurrens beviljats ett anslag om 2,9 miljoner Euro från Horizon 2020, EUs ramprogram för forskning och innovation, för utveckling av bolagets tolerogena vaccin för behandling av svårt blödarsjuka patienter med hämmande antikroppar mot faktor VIII.

EU-bidraget SME Instruments fas II löper över 33 månader och det övergripande målet med Idogens godkända ansökan är att genomföra prekliniska säkerhetsstudier, skapa en egen produktionskapacitet för tillverkning av tolerogent vaccin för kliniska studier, samt genomföra den första fas I/IIa-studien med patienter med hemofili A och hämmande antikroppar mot faktor VIII. Anslaget kommer att betalas ut i delar under projektets löptid.

Vi är oerhört glada och stolta över att vara ett av fåtalet utvalda i den tuffa konkurrensen om bidrag från Horizon 2020, SME Instrument. Att EU väljer att satsa på vårt projekt är en viktig konfirmering av potentialen i vår vaccinteknologi.”, kommenterar VD Lars Hedbys.

Om Horizon 2020 – EU:s ramprogram för forskning och innovation

Horizon 2020 är det största av EU:s forsknings- och innovationsprogram någonsin med nära 80 miljarder Euro i bidrag tillgängliga över 7 år (2014 till 2020). Programmet lovar fler genombrott, upptäckter och världsnyheter genom att ta bra idéer från laboratoriet till marknaden. Målet är att se till att Europa producerar världsledande forskning, tar bort hinder för innovation och gör det lättare för de offentliga och privata sektorerna att arbeta tillsammans när det gäller att leverera innovation. SME Instrument riktar sig till små och medelstora företag och gör det möjligt att söka finansiering som enskilt företag. För mer information om Horizon 2020, se https://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/.

Lars Hedbys, VD

Denna information är sådan information som Idogen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruks­förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 maj 2017.

Idogen utvecklar tolerogena vacciner som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling tolererar den valda molekylen. Det innebär en ny behandlingsmetod för autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka en skadlig immunreaktion. Bolagets plattformsteknologi har potential att kunna utveckla långtidsverkande behandling av patienter som bildat antikroppar mot sitt ordinarie läkemedel och även för att behandla autoimmuna sjukdomar som idag inte går att bota. Härutöver har bolaget potential att förändra transplantationsmarknaden genom att minska behovet av immundämpande behandling efter transplantation. Idogen grundades år 2008 kring en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com

Lars Hedbys, VD Idogen AB