Idogen har beviljats ett patent i USA för sin immunterapiteknologi

Idogen AB (”Idogen”) meddelar idag att det amerikanska patentverket (USPTO) har beviljat ett patent som täcker bolagets teknologi för tolerogen immunterapi. Denna teknologi utgör grunden i de nya behandlingar som utvecklas av Idogen för att undvika att kroppens immunförsvar inaktiverar dagens standardläkemedel mot blödarsjuka, respektive orsakar bortstötning av transplanterade organ. Patent inom samma patentfamilj har tidigare beviljats i Japan och Europa. Det nya USA-patentet ger Idogens immunterapiteknologi ett brett skydd på en strategiskt mycket viktig marknad och stärker bolagets patentportfölj markant.

Det amerikanska patentverket (USPTO) utfärdade i mars 2017 en ”Notice of Allowance” och har nu meddelat att de formellt beviljat ett patent, US 9,839,674, baserat på Idogens ansökan nr 14/553,098. Detta patent tillhör Idogens andra patentfamilj och täcker användningen av bolagets immunteknologi för behandling av autoimmuna sjukdomar samt tolerans av transplanterade organ. Patentet är giltigt till den 20 december 2031. En relaterad patentansökan är under handläggning i Kanada. Det godkända patentet kompletterar de godkända japanska och europeiska patenten i denna familj och ett tidigare europeiskt patent i Idogens första patentfamilj som godkändes i december 2013.

Det nu beviljade patentet ger ett starkt immaterialrättsligt skydd på världens största läkemedelsmarknad och ökar därmed signifikant den kommersiella potentialen för våra innovativa tolerogena immunterapier”, kommenterar Idogens vd, Lars Hedbys.

Lars Hedbys, vd, Idogen AB

Denna information är sådan information som Idogen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads­missbruks­förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 december 2017.

Idogen utvecklar tolerogena immunterapier som programmerar om immunförsvaret. Benämningen ”tolerogen” kommer av att immunförsvaret efter behandling med Idogens terapi selektivt tolererar ett utvalt sjukdomsframkallande antigen. Det innebär en ny behandlingsmetod för svåra sjukdomar med stort medicinskt behov som idag saknar bot ‒ såsom autoimmuna sjukdomar, organavstötning efter transplantation och patienter som har utvecklat antikroppar mot behandling med biologiska läkemedel. Behandlingen bygger på att celler från patientens blod programmeras till dendritiska celler med kapacitet att specifikt motverka den egna kroppens skadliga immunreaktion, utan att påverka immunsystemets funktion i övrigt. Idogens första produkt riktar sig till patienter med svår blödarsjuka (hemofili A) som drabbats av hämmande antikroppar mot sin livsviktiga behandling med koagulationsfaktor VIII. Bolagets andra terapiområde är en tolerogent immunterapi för att förhindra organavstötning vid transplantation, primärt njurtransplantation. Idogens tolerogena immunterapi förväntas minska behovet av immunhämmande läkemedel och förbättra transplantatöverlevnaden, samt därmed samtidigt minska risken för cancer och infektioner. Idogen grundades år 2008 från en immunologisk upptäckt vid Lunds Universitet. För mer information, besök www.idogen.com.

Lars Hedbys, vd Idogen AB