Rekordtryck i Idre Himmelfjäll i vinter

Report this content

2014 blev ett rekordår för Idre Himmelfjälls storsatsning i nordvästra Dalarna. Hittills är 95 tomter sålda varav 33 stycken bara under 2014.

– Plötsligt händer det, all försäljning har tagit fart och uthyrningsstugorna har haft full beläggning över jul och nyår och bokningsläget inför sportloven 2015 ser också riktigt bra ut. Vidare har omsättningen i sportshopens skiduthyrning ökat med 25 procent jämfört med förra året. Nu har vi kvitto på att Idre Himmelfjäll lockar fjällälskande friluftsmänniskor i alla åldrar, säger Staffan Derning, grundare och vd för Idre Himmelfjäll.

Med ett 2 000 hektar eget fjäll och tillstånd till utbyggnad för 10 000 bäddar är Idre Himmelfjäll Sveriges första storsatsning i fjällen av den här digniteten sedan 1980-talet.

– Vår vision är att kunna erbjuda ett helt fjäll utanför stugknuten med gångavstånd till pister, fiskeplatser, vandringsleder, ekoturism och längdskidåkning. Idre Himmelfjäll ska kännas som en fäbodmiljö i modern tappning – året runt, säger Staffan Derning.

Anläggningen, som ligger granne med Idre Fjäll, började byggas 2010 samtidigt som de första tomterna erbjöds till försäljning. Nu är 95 tomter sålda och ett 30-tal hus redan färdigbyggda eller håller på att byggas och intresset för tomterna är fortsatt starkt.

– Det är väldigt roligt att se den här utvecklingen. Vad som också känns mycket bra inför framtiden är att Gerteric Lindquist, vd och koncernchef i Nibe Industrier, som varit med som en av de engagerade investerarna sedan start, nu ökat sin ägarandel till 23 procent, säger Torbjörn Wallin, arbetande styrelseordförande i Idre Himmelfjäll.

För att läsa mer om Idre Himmelfjäll, gå in på www.idrehimmelfjall.se

För mer information, kontakta gärna:

Torbjörn Wallin, ordförande Idre Himmelfjäll, tfn 0706 49 12 89, torbjorn.wallin@idrehimmelfjall.se

Staffan Derning, vd Idre Himmelfjäll, tfn 0736 96 14 11, staffan.derning@idrehimmelfjall.se

Om Idre Himmelfjäll

Företaget Idre Himmelfjäll AB bildades 2006 av ett tiotal investerare. Styrelsen består av Torbjörn Wallin, ordförande, Gerteric Lindquist, koncernchef och vd för Nibe Industrier, Åke Skeppner, styrelseledamot i Thule Group och Staffan Derning, vd. Carl-Henric Kindlund, Grant Thornton och Per-Ivar Svensson, Delphi är rådgivare i ekonomiska respektive juridiska frågor och adjungerade till styrelsen.

Taggar: