Torbjörn Wallin blir ny ordförande i Idre Himmelfjäll

Nu är det klart att Torbjörn Wallin är nominerad till ordförande i Idre Himmelfjäll inför årsstämman i juni. Idre Himmelfjäll är en nyligen påbörjad fjällanläggning i nordvästra Dalarna. Med ett 2 000 hektar eget fjäll och tillstånd till utbyggnad för 10 000 bäddar är Idre Himmelfjäll Sveriges första nya alpina storsatsning sedan 1980-talet.

Torbjörn Wallin kommer närmast från Grönklittsgruppen, där han har varit vd och koncernchef de senaste tio åren. Innan dess arbetade han bland annat som försäljnings- och marknadschef på Idre Fjäll, i dag bor han i Älvdalen med sin familj.

En utvecklingsplan är framtagen tillsammans med den världsledande alpina designbyrån International Alpine Design från Colorado i USA. Den ligger tillsammans med Älvdalens kommuns översiktsplan som grund för Idre Himmelfjälls utbyggnadsetapper. En konceptplan utformad av Stylt Trampoli är basen för områdets gestaltning och kulturella utveckling.

– Idre Himmelfjäll ska kännas som en fäbodmiljö i modern tappning. Ett helt fjäll utanför stugknuten med gångavstånd till pister, golfbana, fiskeplatser, vandringsleder, ekoturism och längdskidåkning, säger Staffan Derning, grundare till och vd för Idre Himmelfjäll AB.

– Jag ser fram emot uppdraget med stor entusiasm men också med ödmjukhet inför utmaningen. Inte minst ser jag fram emot ett nära samarbete med företag, lokalbefolkning och organisationer både i Idreområdet och i Älvdalens kommun. Det känns också väldigt kul att oftare kunna komma tillbaka till Idre, det blir som att komma hem igen, säger Torbjörn Wallin.

– Vi är mycket glada att vi kan knyta till oss Torbjörn som ny ordförande i bolaget. Hans erfarenheter från skid- och turistanläggningar tillsammans med den lokala förankringen passar som hand i handske för uppdraget, säger Staffan Derning.

Företaget Idre Himmelfjäll AB bildades 2006 av ett tiotal investerare. Förutom ordförandeposten består styrelsen av Gerteric Lindquist, koncernchef och vd för Nibe Industrier, Åke Skeppner, styrelseledamot i Thule Group AB och Staffan Derning. Carl-Henric Kindlund, Grant Thornton och Per-Ivar Svensson, Delphi, är rådgivare i ekonomiska respektive juridiska frågor.

Torbjörn Wallin är nominerad till ny ordförande av en majoritet av bolagets ägare inför årsstämman i juni. Han efterträder då Conny Hanser som beslutat trappa ned på sina åtaganden.

För att läsa mer om Idre Himmelfjäll, gå in på www.idrehimmelfjall.se

För mer information, kontakta gärna:

Staffan Derning, vd Idre Himmelfjäll, staffan.derning@idrehimmelfjall.se , tfn 0736 96 14 11

Torbjörn Wallin, blivande ordförande Idre Himmelfjäll, tobbe.wallin@telia.com, tfn 0706 49 12 89