Torbjörn Wallin ny vd för Idre Himmelfjäll

Torbjörn Wallin blir ny vd efter Staffan Derning för Idre Himmelfjäll. Staffan Derning går i pension efter ett 30-årigt engagemang för destinationen. Torbjörn Wallins jobb bli nu att fortsätta arbeta för att förverkliga en ny, svensk alpin anläggning i toppklass.

Idre Himmelfjäll är en påbörjad fjällanläggning i nordvästra Dalarna. Med ett 2000 hektar eget fjäll och tillstånd till en utbyggnad för bland annat en alpin anläggning med tillhörande service och 10 000 bäddar är Idre Himmelfjäll Sveriges första nya alpina storsatsning sedan 1980-talet.

Hittills är 180 tomter sålda och ett 50-tal hus byggda eller under byggnation. Planerna för de närmaste tre åren handlar bland annat om att förverkliga ett utvecklingsprojekt värt över en miljard kronor med 2 600 bäddar, restaurang, butiker och ett alpint skidsystem med 24 nedfarter. Den längsta nedfart är 3,1 kilometer med en största fallhöjd på 310 meter. Anläggningen planeras kunna öppna till julen 2019.

Efter ett 30-årigt engagemang för att förverkliga sin vision om Idre Himmelfjäll går Staffan Derning nu i pension. Han kvarstår som styrelsemedlem och som delägare i Idre Himmelfjäll och fortsätter också sitt engagemang för Idre Sápmi Lodge, där han är styrelsemedlem.

Torbjörn Wallin är ordförande för Idre Himmelfjäll sedan tre år tillbaks och tar nu över tjänsten som vd för Idre Himmelfjäll. Han har kvar uppdraget som ordförande för Idre Himmelfjäll till nästa bolagsstämma då en ny ordförande ska väljas av bolagets ägare.

-        Jag är glad och stolt över det förtroende som bolagets styrelse har gett mig. Vi jobbar nu vidare för att förverkliga Staffan Dernings vision om en ny, svensk högklassig alpin anläggning. Idre Himmelfjäll är ett stort och utmanande uppdrag som jag tar mig an med stor respekt och ödmjukhet, säger Torbjörn Wallin.

Gerteric Lindquist, styrelsemedlem och en av bolagets större ägare, säger att Staffan Derning med sitt entreprenörskap har varit förutsättningen för framväxten av den alpina fjällanläggningen vi ser i dag.

-        Med sin oerhörda målmedvetenhet, energi och passion blir ingenting omöjligt. Det har varit en fantastisk resa att vara med på för mig och övriga styrelseledamöter. Det känns extra bra att vi har kunnat rekrytera en vd med stor branscherfarenhet och som dessutom bor i bygden. Torbjörn har alla förutsättningar att fortsätta utveckla bolaget tillsammans med lokala företagare, ortsbefolkningen och Älvdalens kommun, säger Gerteric Lindquist.

För mer information, kontakta gärna:

Staffan Derning, tfn 073-696 14 11

Torbjörn Wallin, tfn 070-649 12 89