Forskare från Norge, Österrike och USA tilldelas 2011 års Rittinger Award

Report this content

The International Energy Agency Heat Pump Programme har offentliggjort 2011 års pristagare av den prestigfyllda Ritter von Rittinger medaljen, den högsta utmärkelsen inom området för luftkonditionering, värmepumpar och kylteknik. Årets pristagare är Professor Per-Erling Frivik, Norge, John D. Ryan, USA och Professor Hermann Halozan från Östterrike.

Priset uppmärksammar framstående bidrag till utvecklingen av internationellt samarbete inom forskning, policy- och marknadsutveckling samt tillämpningar för energieffektiv värmepumpande teknik som resulterar i miljövinster. Det delas ut var tredje år i samband med IEA:s internationella värmepumpskonferens, IEA Heat Pump Conference. Eftersom årets konferens som skulle arrangerats i Japan blev inställd, genomfördes prisceremoni istället igår kväll i Paris (17 maj 2011) vid styrelsemötet för IEA:s värmepumpsprogram. Dr Sophie Hosatte, styrelseordförande för IEA Heat Pump Programme överlämnade utmärkelserna:

- Det är med stor glädje jag överlämnar branschens mest prestigefyllda utmärkelse till årets värdiga pristagare. De är utan tvekan tre av de mest inflytelserika personerna också i historien för IEA Heat Pump Programme, sa Dr Sophie Hosatte under ceremonin.

Mottagare av Rittinger Award 2011

Professor Per-Erling Frivik från Trondheim, Norge får utmärkelsen för sina framstående prestationer i utvecklingen av värmepumpsmarknaden. Som forskningschef vid avdelningen för kyl- och värmepumpsteknik på SINTEF har han byggt upp en stor forskningsgrupp. Det var inom denna grupp som Professor Gustav Lorentzen utvecklade idén att använda CO2 som köldmedium. Professor Frivik har arbetat aktivt och framgångsrikt med att uppbringa den finansiering som varit nödvändig för forskning och tekniköverföring med stora internationella värmepumpstillverkare på ett tidigt stadium.

Professor Hermann Halozan från Graz, Österrike, får utmärkelsen för att han genom sitt arbete inom olika internationella organisationer i mer än tre decennier delat med sig av sin stora kunskap och kompetens om värmepumpar. Han har haft en stark påverkan på den europeiska värmepumpsindustrin genom att stödja utvecklingen och spridningen av kvalitetsstandarder för värmepumpar på både en europeisk och nationell nivå. Han har dessutom lyft in värmepumpar på den nationella och internationella politiska agendan. Professor Halozans arbete har varit avgörande för genomslaget av värmepumpar i Europa.

John D. Ryan från Bethesda,USA, får utmärkelsen för sin hängivna arbete för att utveckla och främja införandet av värmepumpande teknik. John D. Ryan var en av initiativtagarna till IEA Heat Pump Programme kort efter att han började arbeta för USA:s Energidepartement 1978. Han var också USA:s delegat i styrelsen i IEA Heat Pump Programme fram till sin pension 2007. Dessutom var Ryan ordförande för International Organizing Committee (IOC) för IEA:s internationella värmepumpskonferens, IEA Heat Pump Conference, 1996 och 2002.

Om Peter Ritter von Rittinger International Heat Pump Award

Utmärkelsen har fått sitt namn efter Peter Ritter von Rittinger, en österrikisk ingenjör som 1855 uppfann, designade och installerade den första kända värmepumpen.Utmärkelsen ska lyfta fram den tekniska skicklighet och det entreprenörsskap som Rittinger stod för och som delas av de tidigare pristagarna.

Pressbilder
Kontakta Åsa Jardeby, 010-516 5085, asa.jardeby@sp.se, på IEA Heat Pump Centre för pressbilder från prisceremomin.

IEA Heat Pump Programme och IEA Heat Pump Centre

IEA Heat Pump Programme är en icke vinstdrivande organisation där deltagare i olika länder samarbetar i projekt om värmepumpar och värmepumpstekniker, som till exempel luftkonditionering, kylanläggningar och köldmedium. IEA Heat Pump Programme är verksamt under International Energy Agency (IEA) och bildades 1978. Nuvarande medlemsländer är Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tyskland, USA och Österrike.

Under ledning av en styrelse som representerar medlemsländerna, arbetar programmet efter en strategi som syftar till att öka användandet av värmepumpar i alla sammanhang där de kan minska energianvändandet till förmån för miljön. IEA Heat Pump Centre är programmets centrala informationscentrum. Centret kopplar samman människor och organisationer över hela världen för att främja utvecklingen av värmepumpande teknik. Läs mer: www.heatpumpcentre.org