IEA:s 10:e värmepumpskonferens i Tokyo genomförs på webben istället

Report this content

På grund av de tragiska följderna av jordbävningen den 11 mars i Japan kunde inte IEA:s 10:e värmepumpskonferens (IEA Heat Pump Conference) genomföras i Tokyo som planerat. Arrangörerna har beslutat att konferensen istället kommer att äga rum på webben mellan juni 27 och 31 augusti.

När nyheten om den förödande katastrofen i Japan nådde världen pågick förberedelserna för fullt inför IEA:s 10:e värmepumpskonferens. För att ändå kunna publicera alla de artiklar som kommit in till arrangörerna, samt att ge deltagarna möjlighet att kommunicera med artikelförfattarna, har den nationella organisationskommittén i Japan (NOC) och den internationella organisationskommittén (IOC) beslutat att genomföra en virtuell konferens istället. Konferensens dagordning, att minska energiförbrukning och CO2-utsläpp för uppvärmning, kylning och luftkonditionering, är fortfarande lika viktig.

Underrubriken till IEA:s 10:e värmepumpskonferens 2011 är ”Värmepumpar - lösningen för en koldioxidsnål värld”, säge Momoki Katakura, ordförande i NOC.
Vi ser fram emot att hitta bättre sätt att främja användningen och utvecklingen av värmepumpar genom en mångd olika diskussioner om värmepumpar, som är en grundläggande teknik för att minska CO2-utsläppen.

Webbkonferensen är öppen från 27 juni till 31 augusti 2011
Enligt Professor Thomas Kopp, ordförande i IOC, består konferensprogrammet av mer än 200 artiklar och ett antal inspelade tal och meddelanden på konferensens webbplats. Han framhåller också att det finns en avdelning på webbplatsen som ger deltagarna möjlighet att ställa frågor och diskutera med författarna.

Det finns två primära mål med sådana här konferenser. Det första är att ge en överblick av den internationella utvecklingen inom området värmepumpande teknik. Det andra är att erbjuda en mötesplats för utbyte av nya tankar och idéer för internationellt samarbete och en utökad användning av värmepumpar, säger Thomas Kopp och fortsätter:

Även om deltagarna inte kommer att kunna träffa varandra så hoppas och tror vi att de ändå kommer inspireras till nya tankar och framsteg.

Konferensen har än så länge 370 registrerade deltagare, men sekretariatet tror att antalet kommer att stiga fram till dess att registreringen stänger den 15 juli.

Registrering:
Registreringen har åter öppnat sedan den 27 juni
www.hpc2011.org/registration.html. Observera att registreringen stänger den 15 juli.

Alla betalande deltagare kan logga in med användarnamn och lösenord på
www.hpc2011web.org.
För mer information vänligen besök
www.hpc2011.org/web_conf.html.

För mer information vänligen kontakta konferensens sekretariat, telefon: +81-3-3508-1202 eller
E-post: hp2011@convention.jp

IEA:s  internationella värmepumpskonferens, IEA Heat Pump Conference

IEA Heat Pump Programme arrangerar var tredje år värmepumpskonferensen  IEA Heat Pump Conference. Det är en internationell konferens om värmepumpar som första gången anordnades 1984. Konferensen  erbjuder en unik mötesplats för framsteg och utveckling  inom teknik, applikationer och marknadsfrågor för värmepumpar, luftkonditionering och kylsystem  för bostäde och lokaler samt industriella applikationer. Tidigare konferenser: Graz, Österrike (1984), Orlando, Florida, USA (1987), Tokyo, Japan (1990), Maastricht, Nederländerna (1993), Toronto, Kanada (1996), Berlin, Tyskland (1999), Peking, Kina (2002), Las Vegas, Nevada, USA (2005) och Zürich, Schweiz (2008).

IEA Heat Pump Programme och IEA Heat Pump Centre

IEA Heat Pump Programme är en icke vinstdrivande organisation där deltagare i olika länder samarbetar i projekt om värmepumpar och värmepumpstekniker, som till exempel luftkonditionering, kylanläggningar och köldmedium. IEA Heat Pump Programme är verksamt under International Energy Agency (IEA) och bildades 1978. Nuvarande medlemsländer är Finland, Frankrike, Italien, Japan, Kanada, Nederländerna, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Tyskland, USA och Österrike.

Under ledning av en styrelse som representerar medlemsländerna, arbetar programmet efter en strategi som syftar till att öka användandet av värmepumpar i alla sammanhang där de kan minska energianvändandet till förmån för miljön. IEA Heat Pump Centre är programmets centrala informationscentrum. Centret kopplar samman människor och organisationer över hela världen för att främja utvecklingen av värmepumpande teknik.

Läs mer: www.heatpumpcentre.org