För femte året i rad: Friskis&Svettis bjuder på gratis träning

Den 18 oktober genomförs för femte gången Träningens dag i Stockholm; en dag då alla som vill får träna vad de vill på samtliga anläggningar i Stockholm – utan att betala. Förra året utnyttjade över 5 000 stockholmare erbjudandet.

På lördag engagerar sig Friskis&Svettis Stockholms ideella funktionärer för att så många stockholmare som möjligt ska kunna provträna på föreningens femton anläggningar. Allt från yoga via jympa till HIT (högintensiv träning) erbjuds i salarna, samt styrketräning med instruktör i gymmen. Alla är välkomna.

-     Syftet med Träningens dag är att sänka trösklarna och inspirera fler att testa nytt - oavsett om man tränar regelbundet eller aldrig någonsin besökt ett gym. Ofta handlar det bara om att komma iväg – och när man väl gjort det, ja, då står vår dörr öppen, säger Henrik Ramstedt, chef för Friskis&Svettis Stockholm.

Vill göra Stockholm till Världens friskaste stad
Träningens dag är ett viktigt led i Friskis&Svettis Stockholms satsning Världens friskaste stad, som drogs igång i januari 2010 med målet att göra stockholmarna friskare genom motion. En rad initiativ har tagits sedan dess; bland annat dialogmöte med idrottsförvaltningen, samarbete med vårdguiden och deltagande vid riksdagsseminarium om stockholmarnas hälsa. Men framförallt har tusentals stockholmare svettats vid olika träningsaktiviteter initierade av föreningen.

Här tränar du gratis på lördag:

F&S City, Mäster Samuelsgatan 20
F&S Farsta, Storforsplan 44
F&S Gärdet, Tegeluddsvägen 31
F&S Hagastan, Gävlegatan 22
F&S Hornstull, Långholmsgatan 38
F&S Kista Entré, Knarrarnäsgatan 3
F&S Kungsholmen, S:t Eriksgatan 54
F&S Lindhagen, Lindhagensgatan 90-92
F&S Orminge, Edövägen 2
F&S Ringen, Ringvägen 111
F&S Sickla, Järnvägsgatan 17
F&S Skanstull, Skansbrogatan 5B
F&S Skrapan, Götgatan 78 / Vartoftagatan 27
F&S S:t Eriksbron, S:t Eriksgatan 63
F&S Sveavägen, Sveavägen 63

Schema för Träningens dag finns på www.sthlm.friskissvettis.se

Henrik Ramstedt, chef för Friskis&Svettis Stockholm, 072-070 05 44
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 85 500 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

- Syftet med Träningens dag är att sänka trösklarna och inspirera fler att testa nytt - oavsett om man tränar regelbundet eller aldrig någonsin besökt ett gym. Ofta handlar det bara om att komma iväg – och när man väl gjort det, ja, då står vår dörr öppen.
Henrik Ramstedt, chef för Friskis&Svettis Stockholm