Först i Sverige – Friskis skyltar om dopingvaccination

F&S Stockholm är först i Sverige med att hänga upp antidopingskylten ”Vaccinerat gym” från Riksidrottsförbundet. Plakatet visar vad som skiljer Friskis&Svettis från privata gymkedjor: Den som tränar här kan inte dopa sig utan risk för att bli upptäckt.

Under 2014 har F&S Stockholm satsat stort mot doping. Genom att utbilda personalen och ta fram en åtgärdsplan vid dopingmisstankar får föreningen som första träningsaktör i Sverige hänga upp skyltarna ”Vaccinerat gym” från Riksidrottsförbundet. Peder Mathiasson är informationsansvarig på Riksidrottsförbundets antidopinggrupp.
– F&S Stockholm har gjort en verkligt seriös satsning och går i bräschen för dopingfrågan. Här finns en helt annan beredskap vid misstänkta fall av doping än på de flesta andra gym.

Anabola steroider är numera ett samhällsproblem långt utanför tävlingsidrotten. Statistik från antidopingnätverket PRODIS visar att 4 procent av män som tränar på gym någon gång har dopat sig. Eftersom F&S Stockholm är landets största idrottsförening dyker samhällets problem också upp bland föreningens medlemmar.
– Under 2014 blev två medlemmar, en man och en kvinna, avstängda efter att ha testat positivt, berättar Stina Eklund Olofsson, antidopingansvarig på F&S Stockholm.

Friskis&Svettis är anslutna till Riksidrottsförbundet. Alla medlemmar är därför skyldiga att låta sig dopingtestas av Riksidrottsförbundets kontrollanter som då och då kommer på oanmälda besök till anläggningarna. Skyltarna blir en ständig påminnelse om vad som gäller.
Det gör till exempel att du som förälder kan känna dig trygg om dina tonårsbarn tränar hos oss, säger Stina Eklund Olofsson.

Stina Eklund Olofsson, antidopingansvarig Friskis&Svettis Stockholm, 0701-69 70 17
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 85 500 medlemmar och drygt 1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Peder Mathiasson, informationsansvarig på Riksidrottsförbundets antidopinggrupp