Friskis är värd när idrottsministern tar emot ny forskning om jämställd idrott

Forskning visar att tonåringar som lämnar den organiserade idrotten föredrar gym och gruppträning, vilket beror på tillgänglighet, samhörighet och friheten att välja träningsformer ur ett stort utbud på tider som passar dem. Det kravlösa inspirerar, jämfört med prestation och fasta, obligatoriska tränings- och tävlingstider i organiserad idrottsutövning. Tisdag 8 maj 09.00 tar idrottsminster Annika Strandhäll emot två rapporter från Centrum för idrottsforskning på träningsgolvet hos Friskis&Svettis Stockholm.

Tisdag 8 maj är F&S Stockholm värd då Centrum för idrottsforskning överlämnar två rapporter till regeringen. Statsrådet idrottsministern Annika Strandhäll och forskare inom idrott och jämställdhet möts på träningsgolvet, i FriskisSvettis Stockholms gym på F&S City. Du är varmt välkommen till Centrum för idrottsforsknings (CIF) överlämnande av två rapporter till regeringen: Dels Statens stöd till idrotten 2017, dels antologin Resurser, Representation och ”riktig” idrott – om jämställdhet inom idrotten.

När: 8 maj kl 09:00-10:00

Plats: Friskis&Svettis City, Mäster Samuelsgatan 20

Program:

09:00             Professor Per Nilsson, ordförande i CIF, hälsar välkommen.

09:10             Professor Johan R Norberg, utredare på CIF, presenterar en sammanfattning och slutsatser från rapporterna.

09:35             Överlämning av rapporterna till idrottsminister Annika Strandhäll.

09:40             Tid för frågor och diskussion. Medverkar gör två av författarna till antologin: Jenny Svender, sakansvarig för jämställdhetsfrågor på Riksidrottsförbundet och SISU idrottsutbildarna, samt Gertrud Åström, utredare inom jämställdhetsfrågor

10:00             Avslutning

På plats för intervju finns även Susanne Jidesten, tillträdande generalsekreterare Friskis&Svettis samt Johan Lampinen, verksamhetschef Friskis&Svettis Stockholm.

För anmälan kontakta

Josefin Engfelt, pressansvarig Friskis&Svettis Stockholm, tel 0708-48 81 82, mejl: josefin.engfelt@sthlm.friskissvettis.se

Bakgrund
De senaste forskningsrönen inom idrott och jämställdhet visar att det stora antalet ungdomar som lämnar den organiserade idrotten, genom utslagning/gallring eller frivilligt då andra intressen tar över, väljer att söka sig till gym och gruppträning. Allt fler ungdomar möts på anläggningar med brett utbud av träning, vilket märks hos Friskis&Svettis som har 13-årsgräns i gymmen. Träning på lika villkor, oavsett kön och ålder lockar, liksom en miljö fri från krav på prestation. Framför allt unga tjejer tar större plats i gymmen. De vill välja tid, plats och träningsform för att "träna som vuxna" i stället för den organiserade idrottens fasta tränings- och tävlingstider.

PR-ansvarig

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med cirka 89 000 medlemmar och drygt 1 400 funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 70 olika träningsformer och drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

Forskning visar att tonåringar som lämnar den organiserade idrotten föredrar gym och gruppträning.
Tillgänglighet, samhörighet och friheten att välja träningsformer ur ett stort utbud på olika tider lockar.