Heldag med gratis träning på Friskis&Svettis

Den 19 oktober genomförs för fjärde gången Träningens dag; en dag då alla som vill får träna vad de vill på samtliga anläggningar i Stockholm – gratis. Förra året utnyttjade över 5000 stockholmare erbjudandet; i år hoppas man på rekord.

På lördag kommer Friskis&Svettis Stockholms ideella funktionärer att arbeta för att möjliggöra för så många stockholmare som möjligt att komma och provträna, på föreningens fjorton anläggningar under dagen. Massor av träning erbjuds; allt från yoga via jympa till HIT (högintensiv träning) i salarna samt styrketräning med instruktör i gymmen. Alla är välkomna.

-        Det här något vi gör för att inspirera fler stockholmare att röra på sig. Alla som vill kan vara ”en sån som tränar”; det handlar bara om att hitta en träningsform som lockar och känns rolig, säger Henrik Ramstedt, verksamhetschef Friskis&Svettis Stockholm.

Vill göra Stockholm till Världens friskaste stad
Träningens Dag är ett viktigt led i Friskis&Svettis Stockholms satsning Världens friskaste stad, som drogs igång i januari 2010 med målet att göra stockholmarna friskare genom motion. En rad initiativ har tagits sedan dess; bland annat dialogmöte med idrottsförvaltningen, samarbete med vårdguiden och deltagande vid riksdagsseminarium om stockholmarnas hälsa. Men framförallt har tusentals stockholmare svettats vid olika träningsaktiviteter initierade av föreningen.

-        Målet med Träningens dag är att göra träningen så lättillgänglig som möjligt, inspirera fler att komma igång och bidra med kunskap om betydelsen av motion för hälsan, säger Henrik Ramstedt.

Här tränar du gratis på lördag:
F&S Annexet, S:t Eriksgatan 63
F&S Kungsholmen, S:t Eriksgatan 54

F&S City, Mäster Samuelsgatan 20
F&S Lindhagen, Lindhagensgatan 90-92

F&S Farsta, Storforsplan 44
F&S Orminge, Edövägen 2

F&S Gärdet, Tegeluddsvägen 31
F&S Ringen, Ringvägen 111

F&S Hagastan, Gävlegatan 22
F&S Sickla, Järnvägsgatan 17

F&S Hornstull, Långholmsgatan 38
F&S Skrapan, Götgatan 78 / Vartoftagatan 27
F&S Kista Entré, Knarrarnäsgatan 3
F&S Sveavägen, Sveavägen 63

Dagens schema finns på
www.sthlm.friskissvettis.se från och med måndag 14 oktober.

Henrik Ramstedt, chef Friskis&Svettis Stockholm, 072-070 05 44
Lotta Törnberg, kommunikationschef Friskis&Svettis Stockholm, 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med 82 500 medlemmar och drygt
1 500 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud med över 60 olika typer av träning och totalt finns det drygt 900 träningspass i veckan. För mer information: www.sthlm.friskissvettis.se

- Målet med Träningens dag är att göra träningen så lättillgänglig som möjligt, inspirera fler att komma igång och bidra med kunskap om betydelsen av motion för hälsan.
Henrik Ramstedt, chef Friskis&Svettis Stockholm