Träningens dag lockade tusentals stockholmare

Lördag den 21 maj anordnade Friskis&Svettis Stockholm Träningens dag, en dag helt ägnad åt träning och dess betydelse för hälsan. Träningens Dag är ett led i F&S satsning att göra Stockholm till Världens friskaste stad och totalt medverkade närmare 4 000 personer i aktiviteter runt om i hela staden.

Omkring 4 000 personer samlades på Friskis&Svettis Stockholms träningsanläggningar på lördagen för träna, lyssna på föredrag om hälsa, delta i workshops och andra aktiviteter som erbjöds. Målsättningen med Träningens dag är att inspirera och motivera stockholmarna till att börja röra på sig och må bra.

-          Det blev precis så bra som vi hade hoppats på. Det är jätteroligt att Träningens dag väckte ett sådant stort intresse och förhoppningsvis har fler upptäckt glädjen i att motionera, säger Peter Rogeman, chef för Friskis&Svettis Stockholm. Nu hoppas jag att Träningens dag sprider sig till resten av Sverige och att det blir en återkommande dag i kalendern.

F&S Stockholm har samlat drygt 2 600 namnunderskrifter för att göra Träningens dag till en officiell dag i almanackan. Namninsamlingen fortsätter nu på www.traningensdag.se

Läs mer på: www.sthlm.friskissvettis.se

Bakgrund till initiativet Världens friskaste stad:
Siffror publicerade i Folkhälsorapporten 2007, för Stockholms läns landsting, visar att 350 000 av Stockholms stads 634 000 invånare, mellan 18 och 84 år, motionerar mindre än en till två gånger i veckan eller inte alls. Hösten 2011 kommer nästa rapport och då vill F&S Stockholm att antalet fysiskt aktiva i Stockholm ska ha ökat med 50 000 personer.
www.varldensfriskastestad.se

Peter Rogeman, chef för Friskis&Svettis Stockholm, 0707-73 69 00
Lotta Törnberg, informationschef för Friskis&Svettis Stockholm,
lotta.tornberg@sthlm.friskissvettis.se
alt. 0768-56 80 26

F&S Stockholm är Sveriges största ideella idrottsförening med cirka 66 000 medlemmar och drygt 1 400 verksamma funktionärer. F&S Stockholm erbjuder ett stort och varierat utbud av Jympa/Gruppträning, Spinning, Cirkelgym, Indoor walking, Styrketräning, Träna ute och Friluft. Varje vecka kan medlemmarna välja mellan över 60 olika typer av pass och totalt finns det drygt 850 gruppträningspass i veckan. Friskis&Svettis finns i flera länder och i Sverige engagerar föreningarna över en halv miljon medlemmar. För mer information se www.sthlm.friskissvettis.se.