Detta förmörkar framtiden för biltillverkningen i Trollhättan, säger IF Metalls förbundsordförande

Nevs i Trollhättan har i dag meddelat att de varslar upp till 200 personer om uppsägning.

- Detta är ett oerhört slag mot de anställda på Nevs. Trogna och duktiga bilarbetare blir åter uppsagda och den framtidstro många känt till bilproduktion i Trollhättan riskerar nu att förbytas till uppgivenhet. IF Metalls medlemmar i Trollhättan drabbas igen av ett stort varsel, säger Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

- Redan i dag är nästan var fjärde medlem i IF Metalls avdelning Norra Älvsborg arbetslös. Dagens besked förvärrar situationen i en redan hårt drabbad bygd, säger Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

- Beskedet är tyvärr inte oväntat. Vi har med stigande oro följt utvecklingen för Nevs allt sedan produktionsstoppet i maj. Dagens besked sargar det redan hårt drabbade varumärket Saab och förmörkar ytterligare framtiden för biltillverkning i Trollhättan, säger Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

- Vi förutsätter att företagsledning, ägare och konkursförvaltare ytterligare ökar sina ansträngningar för att säkra företagets framtid i Trollhättan genom att finna alternativa ägare eller partners, säger Anders Ferbe, förbundsordförande IF Metall.

Vid frågor kontakta:

Maria Bäckström

Pressombudsman

IF Metall

maria.backstrom@ifmetall.se

Om oss

IF Metall är ett feministiskt fackförbund med cirka 313 000 medlemmar som tillsammans arbetar för rätten till ett bra och tryggt arbete. Vi arbetar inom stora delar av den svenska industrin, bland annat inom plast-, läkemedels-, byggnadsämnes-, stål-, kemi- och verkstadsindustrin.