IF Metall: ”Sänkt restaurangmoms - en avskedsgåva till Olofsson”

Den borgerliga regeringen ger i sin presentation av höstbudgeten en mörk bild av framtiden med ökad arbetslöshet och sämre tillväxt. Carin Wallenthin, chef för IF Metalls facklig-politiska enhet kommenterar:

– Regeringen bemöter sin egen dystra prognos med en budget som är så gott som tom på tillväxt- och jobbskapande åtgärder. Att välja att sitta på händerna och passivt titta på när elden börjar ta sig är inte att ta ansvar. Vi vill se betydligt kraftigare arbetsmarknadssatsningar och stimulans för företagen som skapar jobb. Inte minst med tanke på att drygt 29 000 av våra medlemmar i dagsläget står utan jobb, säger Carin Wallenthin och fortsätter:

– Budgetens enskilt största satsning, den sänkta restaurangmomsen, har ingenting med jobbskapande att göra. Ingen har lyckats leverera någon trovärdig prognos på att det skulle ge ett enda nytt jobb. Man får nog i stället se den sänkta momsen som en avskedsgåva till Maud Olofsson som under sin tid som näringsminister, ironiskt nog, varit exceptionellt passiv när det gäller att stärka svenska företag.

För mer information kontakta:
Lisa Wernstedt, informatör
070-2197344
lisa.wernstedt@ifmetall.se

IF Metall organiserar cirka 375 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 23 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 12 400 arbetsplatser.