IF Metall och LO-förbunden vill förhandla för en tryggare arbetsmarknad

Kontinuerlig kompetensutveckling, bättre omställningsmöjligheter och att inhyrda inte permanentas i bemanningen. Det är de viktigaste frågorna för IF Metall när LO-förbunden vill förhandla om trygghet och omställning med Svenskt Näringsliv.

Under avtalsrörelsen 2017 inleddes ett arbete inom LO-samordningen för att inleda förhandlingar med Svenskt näringsliv rörande trygghet och omställning på arbetsmarknaden. LO-förbunden har nu pekat ut ett antal områden där de vill förbättra situationen för medlemmarna.

För industrin är det extra viktigt att arbetet med kompetensutveckling för de anställda kommer i gång. Digitaliseringen gör att tekniken utvecklas allt snabbare, och industriarbetarna behöver rustas för att kunna ta de nya, mer avancerade jobb som ersätter gamla. Redan i dag har industrin svårt att få tag i rätt utbildad arbetskraft. En del av lösningen är att lyfta de redan anställdas kompetens.
– Vi behöver att nationellt system för lärande i arbetet, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson. Företagens incitament för att investera i de anställda måste bli starkare. Det måste kosta mer att säga upp äldre arbetskraft. Anställningstryggheten ligger i den anställdes kompetens.

IF Metalls inställning är att ingen ska behöva bli uppsagd från jobbet bara för att företaget inte har sett till att man har fått kompetensutveckling. Skulle man ändå bli uppsagd är det viktigt att man snabbt får hjälp att ställa om.
– I dag jobbar man sällan på samma arbetsplats och med samma arbetsuppgifter hela livet. Då måste det finnas snabba och effektiva omställningsmöjligheter för de som behöver byta bana, menar Marie Nilsson.

Tanken med bemanningsföretag var att företagen skulle få hjälp vid tillfälliga arbetstoppar, men alltför ofta blir inhyrda en del av ordinarie bemanning i industrin, menar Marie Nilsson
– Det är inte rimligt att våra medlemmar kan gå som inhyrda på samma arbetsplats, år efter år. De måste få ett erbjudande om tillsvidareanställning på det inhyrande företaget.

Daniel Hermansson
Pressombudsman, IF Metall
daniel.k.hermansson@ifmetall.se

Vi behöver att nationellt system för lärande i arbetet