IF Metalls avtalsråd står bakom HRF

Uttalande av IF Metalls avtalsråd 12 april 2017

IF Metalls avtalsråd samlas i dag i Stockholm för att ta ställning till de rikstäckande kollektivavtal som facken och arbetsgivarna inom industrin kom överens om den 31 mars 2017.

De treåriga avtalen har ett avtalsvärde på 6,5 procent, samt en låglönesatsning för de som tjänar under 24 000 kronor per månad.

Låglönesatsningen är en solidarisk insats för de som inte har marknadskrafternas starka vindar i ryggen. Samtliga LO-förbund står bakom denna modell som kommer att gynna de medlemmar som har lägst löner, där den stora majoriteten är kvinnor. Det är därför inte enbart en satsning på de med låga löner, utan även en satsning på jämställdheten.

Nu tvingas vi bevittna hur arbetsgivarna kastar in grus i denna för jämlikheten och jämställdheten så nödvändiga avtalskonstruktion. Starka ideologiska och ekonomiska intressen inom mäktiga Svenskt näringsliv ser chansen att undkomma sitt ansvar, genom att ge sig på ett av våra systerförbund, Hotell- och restaurangfacket.

Industrins avtal är lönenormerande och ska gälla hela arbetsmarknaden. Årets uppgörelser inom industrin innebär också en låglönesatsning. Det har våra kamrater inom andra förbund också rätt till. IF Metalls avtalsråd uttalar därför enhälligt sitt stöd för Hotell- och restaurangfackets kamp för de lågavlönade.

Daniel Hermansson, Pressombudsman IF Metall

daniel.k.hermansson@ifmetall.se