Konstruktiva förhandlingar behövs inom kommunala sektorn

IF Metall ställer till fullo upp på LO-samordningen i årets avtalsrörelse. Vi är överens om att det ska vara en låglönesatsning till avtalsområden med en snittlön under 25 000 kronor. Hittills har avtal träffats på svensk arbetsmarknad som därmed ger cirka 1 700 kronor under en period av 36 månader.

För IF Metalls medlemmar är det viktigt och angeläget med en väl fungerande välfärdssektor. Det förutsätter goda arbetsvillkor för såväl industriarbetarna som välfärdens arbetare. Det är två sektorer som är beroende av varandra för att samhället ska utvecklas.

Likväl som avtal har träffats inom andra områden borde det vara möjligt att med konstruktiva förhandlingar gå att hitta en lösning även för Kommunals medlemmar, längre ifrån varandra står inte parterna.

IF Metalls avdelningar och förbund uttrycker sitt starka stöd för Kommunal i kampen för arbetsvillkor och löner i enlighet med LO-samordningen.

------------

Lasse Ankarfjäll, pressombudsman

lars.ankarfjall@ifmetall.se

Om oss

IF Metall är ett feministiskt fackförbund med cirka 313 000 medlemmar som tillsammans arbetar för rätten till ett bra och tryggt arbete. Vi arbetar inom stora delar av den svenska industrin, bland annat inom plast-, läkemedels-, byggnadsämnes-, stål-, kemi- och verkstadsindustrin.