Ny och bättre färdriktning

Den vårproposition som regeringen presenterar i dag ger en ny och bättre färdriktning för ett sammanhållet Sverige.

– Höjt tak i a-kassan är ett nödvändigt och viktigt besked i regeringens budget. Det betyder mycket för IF Metalls arbetslösa medlemmar, säger Anders Ferbe, IF Metalls förbundsordförande.

– Flera för industriarbetarna viktiga förslag kan äntligen bli verklighet. Det handlar om höjd a-kassa, arbetsmiljö- och arbetsmarknadspolitiska satsningar. Fördröjningen som uppstod när de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna fällde budgeten i höstas har varit frustrerande. För medlemmar som drabbats av arbetslöshet har förlusten handlat om 5 000 kronor i månaden.

– Jag välkomnar också den näringspolitiska inriktning som regeringen föreslår men utgår ifrån att vi kommer få se en ännu vassare industripolitik och fler jobbskapande satsningar under mandatperioden, säger Anders Ferbe, IF Metalls förbundsordförande.

Vid frågor kontakta:

Carin Wallenthin
Pressombudsman, IF Metall
0703–383901

carin.wallenthin@ifmetall.se

IF Metall organiserar cirka 325 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. Förbundet har avtal på cirka 11 600 arbetsplatser.

Taggar: