Politisk handlingsförlamning skadar industrin

Sverige har fortfarande ingen regering. Oavsett vem som tar över sonderingsuppdraget efter Stefan Löfven måste låsen mellan blocken dyrkas upp så att landet kan regeras igen. Det är oerhört viktigt för industrin och för industriarbetarna.

– Medan partiledarna väntar ut varandra fortsätter industrin att leverera exportinkomster som betalar den svenska välfärden, men tyvärr utan de folkvaldas aktiva stöd. Den här politiska förlamningen skadar industrin. Vi behöver en blocköverskridande regering som kan stärka industrins konkurrenskraft, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Redan innan valet krävde IF Metall en aktiv industripolitik på fyra punkter. Industriarbetare måste få reella möjligheter att ständigt kompetensutveckla sig. Fler industrietablering måste vinnas till Sverige. Industriella innovationer måste möjliggöras genom testbäddar. Och landets infrastruktur måste moderniseras för effektiva och klimatsmarta godstransporter.

– Det här är fullt rimliga ambitioner för industripolitiken, och något som en blocköverskridande regering borde kunna enas om för att stärka svensk industri och välfärd. Politik handlar inte bara om att vilja, utan även om att göra. Sverige behöver en handlingskraftig regering, och industrin behöver det nu, säger Marie Nilsson.

IF Metalls fyra krav på politiken:

• Investera i industriarbetare, bland annat genom kompetenslyft, satsning på rehabilitering och studiefinansiering.
  • Se till att Sverige får fler investeringar och industrietableringar, till exempel genom att bygga ut exportstrategin och investeringsfrämjande åtgärder.
  • Satsa mer på smart industri, bland annat genom att satsa testbäddar och demonstrationsanläggningar för industrin.
  • Investera i infrastruktur och energiförsörjning för hela Sverige utifrån industrins behov av effektiva och klimatsmarta godstransporter.

Frågor besvaras av IF Metalls presstjänst: 08-786 82 44