• IF Metall/

Pressinbjudan: IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson bjuder in till frukostsamtal den 8 mars

#Metoo lyfte på locket efter år av tystnad om sexuella trakasserier och kränkningar. Det kommer inte att läggas på igen. Den 8 mars vill IF Metall bredda samtalet om sexuella trakasserier till en diskussion om kvinnors arbetssituation inom den mansdominerade industrin.

Om industrin ska lyckas locka den allra bästa kompetensen och unga kvinnor måste alla former av sexism bort. Det är en framtidsfråga.

IF Metall bjuder därför in till ett frukostsamtal som uppmärksammar kvinnors arbetssituation i industrin. Kvinnor och män får inte likvärdig kompetensutveckling. Kvinnor har oftare monotona och repetitiva jobb som ger belastningsskador. Och sex av tio unga kvinnor i IF Metall har varit utsatta för sexuella trakasserier på sin arbetsplats under det senaste året.

Varför är det så här? Och vad kan vi göra åt det?

Marie Nilsson, IF Metalls förbundsordförande, hälsar välkommen.

Tomas Karlsson, klubbordförande på SSAB i Luleå, berättar om jämställdhetsarbete på en mansdominerad arbetsplats.

Marianne Sund, klubbordförande på Berendsen i Ockelbo, beskriver arbetsvillkoren inom den kvinnodominerade tvättindustrin. Hur arbetar IF Metall för mer kompetensutveckling, högre löner och bättre arbetsvillkor?

Stefan Wiberg, Prevent (arbetsmiljö i samverkan - Svenskt Näringsliv, LO och PTK), utvecklingschef för arbetsmiljöutveckling. Vad kan och borde arbetsgivare och fack göra mer tillsammans? Lyckade projekt?

Svend-Erik Mathiassen, professor i arbetshälsovetenskap/ belastningsskadeforskning vid Högskolan i Gävle. Vad säger forskningen gällande kvinnors och mäns skilda arbetsvillkor? Varför drabbas kvinnor i högre utsträckning än män av belastningsskador? Vad kan vi göra åt det?

Helle Klein, chefredaktör på Dagens Arbete, är moderator.

När? Internationella kvinnodagen 8 mars
Tid: Start med frukost 08.00, samtal 08.30-09.30