Regeringsbeslutet slår stenhårt mot jobben

IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe är mycket kritisk till dagens regeringsbeslut om ett Natura 2000-område som kan förhindra framtida kalkbrytning på Gotland.

– Dagens beslut drabbar ensidigt kalkarbetarna och alla dem som behöver jobb året runt på Gotland. Det är ett orimligt hårt slag mot norra Gotland som helt saknar den pragmatiska lösning jag efterfrågat, där industri- och miljöintressen förenas och där höga miljöambitioner inte står i motsats till en ny industrialisering och året-runt-jobb.

– Regeringens beslut slår stenhårt mot jobben och industrin på Gotland och riskerar dessutom att allvarligt försvåra förutsättningarna för framtida industriinvesteringar.

– Beslutet är ett grundskott mot kalkindustrin och det är mycket svårt att förstå varför vi ska importera den kalk vi behöver till renandeprocesser i Sverige, i allt från stål till vårt dricksvatten. Risken är att andra länders kalkbrytning utsätter naturen mer och dessutom kommer det bli större miljöpåverkan med långa transporter. Med en kalkindustri i Sverige skulle ett större samarbete kunnat utvecklas kring hur industrin kan bli en lösning på miljöproblemen, säger Anders Ferbe, IF Metalls förbundsordförande.

Vid frågor kontakta:

Carin Wallenthin
Pressombudsman, IF Metall
0703–383901

carin.wallenthin@ifmetall.se

IF Metall organiserar cirka 325 000 medlemmar inom stora delar av den svenska industrin. 22 procent av medlemmarna är kvinnor. Därmed är vi det tredje största kvinnoförbundet inom LO. Förbundet har avtal på cirka 11 600 arbetsplatser.

Taggar: