Bergene Holm och fem andra norska trävarutillverkare väljer IFS Applications

En grupp bestående av sex norska trävarutillverkare, däribland Bergene Holm, har valt IFS Applications för Trävaruindustrin för att effektivisera sina verksamheter. I samband med detta har IFS och Skog-Data ingått ett partneravtal, enligt vilket IFS levererar via Skog-Data programvara och implementering medan Skog-Data ansvarar för drift och support. Kontraktet har ett värde på 17 miljoner norska kronor och IFS förväntar sig leverera projektet under 2012.

IFS kommer att leverera ett komplett affärssystem till Bergene Holm, Begna Bruk, Eidskog-Stangeskovene, Kjeldstad Holding, Inntre och Romerike Trelast. Lösningen innefattar IFS Applications-komponenter för ekonomi, distribution, dokumenthantering, tillverkning och mobila klienter för lagerverksamhet.

Tillsammans med Skog-Data levererar IFS en komplett lösning, inklusive programvara, tjänster, support och drift av systemet. IFS har som mål att erbjuda marknadens bästa branschlösningar inom prioriterade områden. Genom samarbetet med Skog-Data säkerställs att såväl branschkunskap som erfarenhet från kundernas verksamhet inkluderas i lösningen. I gengäld till avtalet kommer Skog-Data att ansvara för driften av lösningen och även tillhandahålla första linjen-support.

De sex företagens verksamheter varierar i storlek och komplexitet, vilket ställer krav på lösningens flexibilitet och skalbarhet. Eftersom IFS Applications är helt komponentbaserad, kan lösningen enkelt anpassas till verksamheter av olika storlekar och med olika strukturer.

IFS långsiktiga fokus på ny teknologi och branschfunktionalitet var en avgörande faktor i Bergene Holms val av ny lösning.

”IFS meritlista inom vår bransch är lång, med bl.a. många års framgångsrika leveranser till Moelven Industrier. Konsulterna hos IFS har visat industrikompetens i världsklass vilket, tillsammans med geografisk närhet till våra anläggningar, var viktigt inför vårt val. IFS Applications är en helintegrerad branschlösning som bygger på modern teknologi och vi förväntar oss därmed att vårt nya system kommer att bidra till ytterligare effektivisering av verksamheten samt förbättrad kommunikation med byggvarukedjorna”, säger Øyvind Eriksen, finansdirektör på Bergene Holm.

”Samarbetet med Skog-Data illustrerar hur IFS förstärker sin branschkunskap genom partners. IFS branschlösning tillsammans med Skog-Datas branschkompetens kommer att vara kärnan i en internationell satsning riktad mot den träförädlingsindustrin. IFS har levererat affärssystem till trävarutillverkare i många år. För IFS är det viktigt att bedriva produktutvecklingen i samarbete med kunderna och tillsammans med Moelven har IFS således utvecklat en branschlösning för trävaruindustrin. Vi är glada att fler och fler väljer denna lösning och att vi därmed erkänns som en ledande leverantör av branschkompetens och system till dessa verksamheter”, säger Glenn Arnesen, vd för IFS Scandinavia.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juni 2011 kl. 19.30.

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Teknikringen 5, Box 1545, 581 15 Linköping.