Brittiska Portsmouth Aviation först att välja IFS Applications 8

IFS meddelar att Portsmouth Aviation, ett av Storbritanniens ledande företag inom maskin- och luftfartsteknik deltar i Early Adopter-programmet för IFS Applications 8. Företaget är därmed ett av de första att få tillgång till förbättrad användarvänlighet och utökad funktionalitet i kommande huvudversionen av affärssystemet IFS Applications.

IFS Applications 8 innehåller en rad funktionella förbättringar och har utvecklats i nära samarbete med kunder. Portsmouth Aviation är en av en handfull kunder som arbetar i nära samarbete med IFS utvecklingsavdelning för att säkra att den kommande versionen lever upp till IFS kunders höga krav.

Under sin 80-åriga historia har Portsmouth Aviations verksamhet genomgått stora förändringar. På senare år har företaget diversifierat sin verksamhet för att erbjuda masstillverkning och specialtillverkning. Företaget har varit en IFS-kund sedan 2005 och har sedan dess använt IFS Applications för att stödja förtagets utveckling och framtidsplaner. I dag används IFS Applications för dokumenthantering, personalhantering, ekonomistyrning, e-fakturering, underhåll, kundstöd samt produktdatahantering.

Portsmouth Aviation valde IFS Applications 8 för att få tillgång till det användarvänliga och anpassningsbara gränssnittet IFS Enterprise Explorer. Gränssnittet är utformat enligt den senaste användbarhetsforskningen och erbjuder många intuitiva funktioner för filtrering, sökning och navigering av data för att stödja alla roller och kompetenser inom företaget.

– Alla anställda loggar in i IFS Applications på morgonen och använder systemet hela dagen. Därför är det helt avgörande med ett enkelt och användarvänligt gränssnitt. Vi har alltid upplevt IFS Applications som lättanvänt, men de nya funktionerna, som exempelvis de anpassningsbara datafälten, kommer utan tvekan att öka produktiviteten ytterligare. Systemets komponentbaserade arkitektur har gett oss möjlighet att anpassa lösningen efter våra behov allteftersom vi har växt. Med IFS Applications 8 kommer vi att kunna fortsätta växa och effektivisera våra affärsprocesser samtidigt som vi reducerar kostnader och ökar lönsamheten, säger James Greaves, systemchef på Portsmouth Aviation

– IFS Applications 8 innehåller en rad innovationer som teknikföretag som Portsmouth Aviation kan dra nytta av. Exempelvis kan det intuitiva gränssnittet ge förbättrad datakvalitet och de anpassningsbara datafälten en mer intuitiv användarupplevelse för alla användare, oavsett position eller kompetens. Genom Early Adopter-programmet påverkar Portsmouth Aviation utvecklingen av systemet och blir därmed ett av de första företagen i världen att dra nytta av dess utökade funktionalitet, säger Paul Massey, regionschef, IFS Europe West.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Portsmouth Aviation
Portsmouth Aviation har en lång historia och är inte främmande för förändring. Företaget grundades 1929 som en flygtjänst och har sedan dess genomgått stora förändringar – från flygplans- och motorunderhåll och service till utfärdande av certifikat. Företaget uförde även reparation och test av skadade serviceflygplan under andra världskriget. Under senare år har verksamheten utökats för att inkludera teknik- och tillverkningstjänster riktade mot tillverkare inom civil och militär luftfart. Företagets tjänster inkluderar därför också FoU-tjänster för den brittiska försvarsmakten inom luftfart och mekanik.

I dag erbjuder företaget en rad tjänster inom konstruktion och tillverkning. Företaget erbjuder utvecklings- och produktionstjänster inom en rad olika branscher samt hanterar stora implementeringsprojekt på både nationella och internationella marknader.

Mer information finns på www.portav.com.

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.