Darren Roos ny verkställande direktör på IFS

IFS styrelse anställer erfaren företagsledare från mjukvarubranschen att ta över efter Alastair Sorbie som verkställande direktör för IFS

Den globala affärssystemleverantören IFS tillkännager att Darren Roos anställts som vd för företaget. Han tillträder sin nya tjänst den första april vilket sammanfaller med att Alastair Sorbie går i pension vid slutet första kvartalet 2018.

Darren Roos är en erfaren företagsledare inom mjukvarubranschen och har en lång meritlista av att etablera och skala upp mjukvaruföretag. Senast var Roos chef för SAPs Cloud ERP-verksamhet, och innan dess utvecklade han Software AGs internationella verksamhet, vilket ledde till att företaget tredubblade verksamheten under Roos ledarskap.

- Jag ser verkligen fram emot och känner mig privilegierad att få leda IFS in i nästa fas. IFS är ett fantastiskt företag! Kombinationen av dess starka arv inom affärssystem och den ledande positionen inom Enterprise Asset Management (EAM) och Field Service Management (FSM), samt den höga kundnöjdheten ger oss möjlighet ta en kraftfull position i mjukvaruindustrin. Mina erfarenheter och färdigheter att skala upp företag, bygga molnföretag och etablera starka sammansvetsade team kommer jag att ta med mig och se till att IFS får möjlighet att fortsätta att blomstra. Jag ser fram emot att träffa och engagera de över 3500 anställda som har byggt upp den här verksamheten samt de 10 000 kunderna och partnerna som gör IFS till det företag det är idag, säger Darren Roos, vd IFS

Per Franzen, partner EQT (IFS ägare), kommenterar;

- Darrens erfarenhet, kunskap och meritlista när det gäller att bygga framgångsrika företag på de marknader där IFS verkar gör honom till ett utmärkt val som vd. Utnämningen av Darren kommer i en tid då IFS har möjlighet att generera ytterligare momentum i branschen och utöka sin ledarposition. Det här är goda nyheter för kunder, samarbetspartners och självklart anställda. Vi tackar Alastair för hans engagemang för företaget och vi är tacksamma för att han har etablerat IFS som den framgångsrika verksamheten den är idag. Vi ser också fram emot att fortsätta arbeta med Alastair som en del av EQTs nätverk för industrin.

Alastair Sorbie kommenterar sin kommande pensionering:

- Jag är stolt över att under mina tolv år som vd ha byggt upp IFS till ett globalt företag. Jag vill tacka alla kollegor som har varit med på denna resa - de har hjälpt till att upprätthålla en kultur som gör det möjligt för IFS att attrahera och behålla begåvade medarbetare och branschledande kunder. Jag önskar dem, Darren, och hela IFS-teamet, det allra bästa för framtiden.

För mer information om Darren Roos vänligen se: http://www.ifsworld.com/corp/company/governance/executive-management/

Tom Smith, Marketing Director for IFS in Scandinavia. Telephone: 47 404 85 956, press@ifsworld.com

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare inom sektorn. Våra 3 500 medarbetare stödjer fler än en miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/