Den globala färgtillverkaren Jotun ökar tillväxttakten med IFS Applications 9

IFS helhetslösning gör det möjligt för 3200 nya användare över hela världen att driva global tillväxt genom förbättrad effektivitet och översikt

IFS meddelar att den världsledande färgtillverkaren Jotun har tagit beslutet att uppgradera och utöka sviten IFS Applications™ för att stödja fortsatt tillväxt och ge beslutsfattare och användare förstärkt funktionalitet. Avtalet omfattar licenser som uppgår till ett värde av 17,7 miljoner norska kronor.

Med 37 produktionsanläggningar på samtliga kontinenter och med en närvaro i över 100 länder, är Norge-baserade Jotun en av världens främsta leverantörer av färg och ytskikt. Företaget har under senare år vuxit snabbt globalt genom att kontinuerligt ta sig in på nya marknader. 2015 öppnade Jotun en ny fabrik i Brasilien och nu håller företaget på att bygga fabriker i Oman, på Filippinerna och i Burma.

Jotun har använt IFS Applications sedan 2005 för att stödja affärskritiska processer såsom tillverkning, ekonomi, inköp och logistik. För att öka effektiviteten och översikten över processerna i den globala organisationen, kommer företaget att implementera IFS Applications 9.

Den nya plattformen kommer att rullas ut över 200+ platser över hela världen, och stödja kritiska delar av verksamheten, inklusive strategiska inköp, hantering av streckkodsavläsning, mobila arbetsordrar och smartphone-appar. IFS-lösningen omfattar även ett verktyg för utbildning som utvecklats för att hjälpa Jotuns personal att snabbt lära sig använda lösningen effektivt i arbetet.

– Efter att ha arbetat med IFS under många år, är vi övertygade om att IFS Applications 9 är den rätta plattformen för att driva vår globala expansion. Genom att investera i ny funktionalitet kommer vi att kunna ge vår stora och globala personalstyrka en modern plattform med intuitiva verktyg som kan öka vår lönsamhet, säger Jotuns VD Morten Fon.

– Vi är glada över att se globala, stora aktörer som Jotun dra nytta av IFS produkter och tjänster, och den här affären är ett bevis på IFS starka branschexpertis, i det här fallet inom processtillverkning. Avtalet är också ytterligare en bekräftelse på IFS starka erbjudande för globala företag med verksamhet på ett stort antal platser och stora personalstyrkor som vill förstärka effektiviteten och öka tillväxttakten, säger IFS Scandinavias VD Glenn Arnesen.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia.Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Om Jotun

Jotun-koncernen är en ledande leverantör av färg och pulverbaserade ytskikt. Koncernen har 64 företag och 37 produktionsanläggningar på samtliga kontinenter. Jotun är representerat i över 100 länder. Företaget levererar färg och ytskikt som har utvecklats särskilt för unika förhållanden. För mer information, besök: www.jotun.com.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och har cirka 2 800 anställda. IFS stödjer fler än 1 miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/