Hisstillverkaren OSMA optimerar affärsprocesser med IFS Applications 9

Heltäckande IFS-lösning kommer att ersätta föråldrade system samt effektivisera arbetsprocesser för 600 anställda inklusive 180 servicetekniker

IFS meddelar att OSMA, en ledande tysk tillverkare av hissar, har valt att implementera IFS Applications™ 9. Den nya lösningen kommer att ersätta ett antal förlegade system och skapa en ny solid lösning för företagets arbetsprocesser. Avtalet avser licenser och tjänster till ett värde om cirka 2,4 miljoner euro.

OSMA är baserat i Osnabrück och är den första tyska kunden som investerar i IFS Applications 9, som lanserades i maj i år. Företaget kommer att ersätta ett egenutvecklat system för AS/400-plattformen samt en rad andra fristående affärslösningar. Genom att implementera IFS Applications lägger företaget grunden till ett nytt, helhetligt och effektivt system för sina arbetsprocesser.

De främsta affärsfördelarna är tillgång till ett centralt system för information och datahantering, fullt stöd för affärsprocesserna, förbättrad produktion och projektstyrning samt ökad finansiell kontroll via en helintegrerad redovisningslösning. OSMA kommer dessutom att optimera processerna kring uppdragsfördelning för sina 180 servicetekniker, vilka också kommer att dra nytta av IFS funktionalitet via mobila enheter.

Den heltäckande IFS-lösningen inkluderar stöd för redovisning, personalhantering, konstruktion, logistik, produktion, projektstyrning, underhåll, försäljning och service samt affärsprocesshantering, dokumenthantering och kvalitetssäkring.

– De heltäckande funktionerna i IFS Applications 9 kommer att hjälpa oss integrera våra processer och överträffa våra krav, vilket innebär att vi kommer att bli ännu mer effektiva för våra kunder och i vår verksamhet. Med sin långa branscherfarenhet, lokala närvaro och storlek är IFS en partner som förstår våra behov, säger Jan-Albrecht Schenk, VD, OSMA.

– Vi är mycket glada över att få en så välkänd kund som OSMA som den första nya tyska kunden som använder IFS Applications 9. Detta bevisar att vår produkt och kompetens fortsätter att vara framgångsrika bland ledande företag inom våra prioriterade branscher, säger Peter Höhne, Vice President Sales & Marketing, IFS Europe Central.

Mer information om hur IFS stödjer företag inom industriell tillverkning finns här: www.ifsworld.com/se/branscher/industriell-tillverkning/.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om OSMA

OSMA-Aufzüge är Tysklands näst största utvecklare och producent av skräddarsydda hissar. Företaget erbjuder installation av nya hissar samt moderniseringstjänster av befintliga hissar. OSMA-Aufzüge har 18 avdelningar i Tyskland och cirka 600 anställda, inklusive 180 servicetekniker. Företaget producerar cirka 1 000 hissar per år och utför service på cirka 20 000 hissar. Mer information finns på www.osma-aufzuege.de/.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 juni 2015 kl. 15.00.