IBS Sveriges tidigare VD går över till IFS

Kent Mattsson, tidigare VD på IBS Sverige och ansvarig för IBS verksamhet i Norden, började den 1 januari 2011 som Key Account Director på IFS Scandinavia. På IFS kommer han att leda det skandinaviska key account teamet och arbeta för en fortsatt positiv utveckling av IFS befintliga kunder.

Kent Mattsson har över 20 års erfarenhet från ledande positioner och styrelseuppdrag på det börsnoterade affärsystemsbolaget IBS. Under sin tid på IBS tjänstgjorde han som VD för IBS Sverige och försäljningsdirektör på IBS Nordics med ansvar för verksamheten i Sverige, Norge, Danmark och Finland - den största geografiska marknaden inom IBS-koncernen. Efter ett par års verksamhet som konsult återvänder han nu till affärsystemsmarknaden med en gedigen erfarenhet av komplex produkt– och tjänsteförsäljning till konkurrenten IFS, där nya utmaningar väntar.

– Trots de senaste årens hårda lågkonjunktur har IFS visat ett starkt resultat och fortsatt att växa. Medan många andra leverantörer av affärssystem har präglats av förlorade produktintäkter och uppsägningar har IFS både nyanställt och växt genom förvärv. Jag är imponerad över hur IFS har lyckats med både försäljning och utveckling av lönsamhet hos kunder och ser fram emot att bli en del av detta vinnarlag, säger Kent Mattsson.

På IFS får han nu det övergripande ansvaret för försäljningsteamet med fokus på att sälja projekt till IFS kunder. Teamet består av personer från både Sverige, Norge och Danmark – en skandinavisk modell som visat sig vara lite av en framgångssaga för IFS. I 2005 integrerades de tre nordiska bolagen till ett gemensamt för att bättre stödja kunders anspråk och öka effektiviteten, något som visat sig fördelaktigt både internt och externt.

– Tidigare upplevde många kunder att vi sålde och levererade en och samma produkt på tre olika sätt. Idag arbetar vi efter gemensamma "best practice" modeller där vi ser till vad som är det bästa arbetssättet och sätter upp sälj- och konsultprocesser därefter, säger Anne Vandbakk, Corporate Communications Director på IFS. . Detta har också haft en väldigt positiv effekt internt då medarbetarna får möjlighet att arbeta med kunder i flera olika länder och branscher.

Anne Vandbakk välkomnar Kent Mattsson till en organisation med ambitiösa tillväxtplaner: "Vår verksamhet i Skandinavien inkluderar många intressanta kunder som både utmanar oss och bidrar till vidareutvecklingen av vår produkt och lösningar i takt med skiftande marknadskrav. Kent Mattsson har rätt kapacitet för att bidra till IFS fortsatta framgång"

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på
www.IFSWORLD.com

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01 Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat I Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.