IFS lanserar IFS Applications 8 för effektiv logistik

IFS lanserade nyligen en ny huvudversion av affärssystemet IFS Applications. Den nya versionen, IFS Applications 8, har utvecklats i nära samarbete med early adopter-kunder och inkluderar bland annat avancerad funktionalitet för handelsstöd, lagerplanering och lagerhållning.

I takt med att dagens handel blir alltmer globaliserad och handelshinder försvinner, märker många företag ökad konkurrens från en rad olika försäljningskanaler. Inom denna extremt konkurrensutsatta bransch är det pristransparens som driver behovet av effektiva och flexibla affärssystem som kan hantera segmentering av kunder och priser för att säkra kundlojalitet och lönsam tillväxt.

Med den nya funktionen Trade Management kan handelsföretag, distributörer och tillverkare erbjuda sina kunder rabattmodeller och därigenom påverka kundernas köpbeteende genom att lansera kampanjer och specialrabatter. IFS Applications 8 har även stöd för retroaktiva kundrabatter, automatisk kalkylering av fraktavgifter samt möjlighet att hantera avgifter och rabatter kopplade till förpackningsstorlek.

Verktyget för lagerplanering i IFS Applications 8 stödjer differentierad planering för att uppnå en optimal balans mellan produkttillgänglighet och operativa kostnader. Exempelvis kan användaren definiera att två veckors lagerbehållning av en viss produkt alltid ska finnas tillgänglig. Verktyget är integrerat med systemets prognoslösning, vilket innebär att lagernivåerna anpassas efter säsongsvariationer, kampanjer eller trender.

Effektiv och intelligent lagerhållning är en viktig del av alla försörjningskedjor. I IFS Applications 8 har lagerfunktionaliteten förbättrats för att stödja avancerad lagerreservation, effektiv lagernavigering, omfattande lagerrapportering samt seriell reservationslogik. Med den nya funktionaliteten för minsta återstående lagringstid kan företag som hanterar varor med begränsad hållbarhet garantera en viss lagertid när varan levereras till kunden. På så sätt säkrar systemet att återförsäljaren har tid att köpa in och sälja produkten och att kunden har tid att konsumera den.

– Logistik är en av våra kärnprocesser och representerar därför ett långsiktigt produktfokus. Funktionen Trade Management är ett bra exempel på hur IFS svarar på ändrade marknadsvillkor och hur vi integrerar branschlösningar genom att arbeta i nära samarbete med kunder i denna dynamiska bransch, Thomas Säld, ansvarig för produktutveckling på IFS.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på branscher där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i cirka 60 länder och har 2800 anställda. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på www.IFSWORLD.com

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

IFS, Box 1545, 581 15 Linköping – Telefon: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat i Sverige.
Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.