IFS levererar avancerad underhållslösning till Saab

Den nya branschlösningen IFS Heavy Maintenance har implementerats hos försvars- och säkerhetsföretaget Saab och kommer att användas för att optimera lönsamheten på det PBL-kontrakt (Performance-based Logistics) värt 900 miljoner kronor som Försvarsmakten tilldelat Saab. Lösningen stödjer samtliga aspekter av PBL-kontrakt inom alla områden av konceptet Offentlig privat samverkan (OPS).

Försvarets Materielverk (FMV) beslutade år 2008 att alla aktiveter rörande service, underhåll och tillgänglighet av skolflygplansmodellen SK60 skulle läggas ut på entreprenad. Enligt PBL-kontraktet ska Saab säkerställa flygplansflottans tillgänglighet samt organisera underhåll och reparationer i förhållande till detta.

IFS Heavy Maintenance är utformat för att hjälpa systemintegratörer, tillverkningsföretag och tjänsteföretag inom underhåll, reparation och översyn att följa de strikta regler som styr utrustningens tillgänglighet.

– Eftersom vårt arbete alltid styrs av tidsfrister behöver vi ett system som konsekvent levererar exakta data genom hela underhålls- och reparationscykeln. Vi har haft ett nära samarbete med IFS under utvecklingen av lösningen och har nu ett system som kan hjälpa oss att kontrollera alla reparationer så att underhåll kan utföras korrekt och i tid, säger Leif Karlsson, chef för Operations Development inom affärsområdet Support and Services på Saab.

Utvecklingen av IFS Heavy Maintenance är resultatet av ett så kallat Early Adopter-program genom vilket IFS och Saab har haft ett nära samarbete och dragit nytta av varandras kunskap och erfarenhet. Programmet är en viktig del i IFS agila utvecklingsmetodik varigenom iterativa implementeringar resulterar i en slutprodukt baserad på branschexpertis.

– Vi är glada över den lyckade implementeringen av IFS Heavy Maintenance. Med Saabs och IFS samlade erfarenhet är vi övertygade om att vi tillsammans har utvecklat en branschlösning som kan maximera effektiviteten i alla PBL-aktiviteter, säger Glenn Arnesen, VD, IFS Scandinavia.

Flyg- och försvarsindustrin är en av IFS fokuserade branscher. IFS Applications funktionalitet för tillverkning samt underhåll och service inom flyg- och försvarsindustrin kompletteras med IFS helt integrerade lösning för projektstyrning och produktdatahantering (PDM). IFS har en ledande position som leverantör av lösningar för underhåll, hantering av rörliga enheter samt logistikstyrning inom flyg- och försvarsindustrin.

IFS kunder inom flyg och försvar inkluderar de amerikanska, brittiska och norska försvaren samt Eurofighterkonsortiet. Kommersiella verkstäder och operatörer inkluderar Bristow Helicopters, Aero-Dienst GmbH, K&L Microwave, Hawker Pacific, Ensign Bickford, Todd Pacific Shipyards och Lufthansa Technik Qantas (LTQ, tidigare Jet Turbine Systems). Vidare levererar IFS lösningar till tillverkare som General Dynamics, Lockheed Martin, BAE Systems, Saab Aerosystems och GE Aircraft Engines.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

Om Saab
Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Företaget har cirka 12 500 anställda över hela världen och en årlig försäljning på omkring 25 miljarder kronor.
Mer information finns på
www.saabgroup.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2010 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på
www.IFSWORLD.com.

IFS, Box 1545, SE-581 15 Linköping, Sweden – Phone: +46 13 460 40 00 – Fax: +46 13 460 40 01
Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) is a limited liability company registered in Linköping, Sweden.
Corporate identity number: 556122-0996