IFS rapporterar förväntat utfall för 2014

En preliminär bedömning är att licensintäkterna för helåret 2014 kommer att uppgå till cirka 558 miljoner kronor (534). Rörelseresultatet förväntas öka till omkring 270 miljoner kronor (204) och kassaflödet efter investeringar förväntas öka till cirka 269 miljoner kronor (120).

Alastair Sorbie, VD och koncernchef, kommenterar:

– Licensintäkterna under det fjärde kvartalet 2014 blev något lägre än förväntat, vilket innebär att vårt delmål om en stark licenstillväxt för helåret inte kommer att uppnås. Den huvudsakliga orsaken var att vissa affärer under fjärde kvartalet inte kunde slutföras före årets slut. Dessa affärer förväntas istället bli slutförda under 2015. Intresset för IFS Applications fortsätter att vara stort och vi ser fortsatt positivt på framtiden.

IFS kommer att offentliggöra sin bokslutskommuniké för 2014 fredagen den 6 februari.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 12 januari 2015 kl. 07.30.