IFS Scandinavia fokuserar på tillväxt med ny CFO

IFS stärker sin skandinaviska organisation med en ny affärsorienterad CFO och sätter därmed tillväxt och affärsutveckling högst på dagordningen. Vivi Nyseter har erfarenhet från IT-branschen, digitala medier och strategisk konsultverksamhet och har under många år arbetat med strategisk affärsutveckling och lönsamhetsförbättring, bland annat i sin roll som ekonomidirektör på EDB ErgoGroup AS.

Nyseter kommer senast från det nordiska IT-företaget EDB ErgoGroup AS – ett Oslo-baserat företag som utvecklar och levererar helhetliga IT-lösningar – där hon i rollen som ekonomidirektör har haft särskild fokus på affärs- och resultatförbättring samt etablerat sig som en ledare med ett genuint intresse för affärer och kundnärhet. Nyseter har också erfarenhet från koncernledningen i Edda Media som verkställande direktör på Edda Digital AS och som ansvarig för den nationella digitala satsningen samt från Orkla och Arkwright. Med sin tydliga resultat- och utvecklingsorientering kommer Nyseter som CFO på IFS Scandinavia att förstärka och vidareutveckla organisationens tillväxtstrategi. Nyseter kommer att vara baserad i Asker-kontoret.

─ Vad som inledningsvis intresserade mig hos IFS var den entusiasm och stolthet för den egna verksamheten som jag upplevde hos de personer jag mötte, samt att IFS har kunnat uppvisa imponerande tillväxt och starka resultat under en period som har präglats av en sviktande global ekonomi. Dessutom är även möjligheten att återigen få arbeta i en global miljö, med stora och välkända kunder, mycket positiv, säger Vivi Nyseter. Som ledare är jag handlingskraftig och affärsorienterad samtidigt som jag är känd för att vara en pådrivare som involverar och engagerar. Med detta ser jag fram emot att bidra till IFS vidare tillväxt och framgång.

Som ett viktigt led i IFS tillväxtplan i Skandinavien kommer denna rekrytering säkerställa en fortsatt offensiv affärsutveckling i regionen, samt bidra positivt till den kompetensbredd som redan idag utmärker IFS som global aktör.

─ IFS Scandinavia har haft en enastående utveckling under de senaste åren. Integrationen av de nationella företagen i Danmark, Norge och Sverige till ett och samma företag har varit mycket lyckad och har under flera år bidragit till koncernens goda resultat. Rekryteringen av Vivi Nyseter är ett led i en kontinuerlig tillväxtstrategi och bidrar dessutom till en fortsatt balanserad fördelning mellan kvinnor och män i IFS Scandinavias ledargrupp, säger Anne Vandbakk, Corporate Communications Director, IFS World Operations AB.

Nyseter tillträder sin nya post den 1 april 2011.

Frédéric Guigues
frederic.guigues@ifsworld.com

IFS är ett publikt aktiebolag (OMX STO: IFS) grundat 1983. Företaget utvecklar, levererar och implementerar IFS Applications™, ett komponentbaserat affärssystem byggt på SOA-teknologi. IFS fokuserar på företag där en eller flera kärnprocesser är strategiska: underhåll & service, tillverkning, logistik och projekthantering. IFS har över 2000 kunder, är verksamt i över 50 länder och har 2700 anställda. Nettoomsättningen 2009 uppgick till 2,6 miljarder kronor.

Mer information finns på
www.IFSWORLD.com

Industrial and Financial Systems, IFS AB (publ) är ett publikt aktiebolag registrerat I Sverige. Organisationsnummer: 556122-0996. Säte: Box 1545, SE-581 15 Linköping.