IFS startar globalt utbildningsprogram med över 80 universitet

CSR-program med fokus på utbildning uppmuntrar nästa generations arbetare att göra karriär inom IT

IFS meddelar den officiella lanseringen av ett globalt initiativ som görs i samarbete med fler än 80 universitet över hela världen och som syftar till att öka intresset för teknik bland unga samt uppmärksamma de breda karriärmöjligheter som finns inom IT-branschen.

Teknologi har en enorm inverkan på dagens samhälle. För att uppmuntra fortsatt innovation inom samhället i allmänhet, samt inom IFS prioriterade branscher i synnerhet, syftar IFS utbildningsprogram till att utveckla kunskap och skapa möjligheter för nästa generation IT-arbetare. Programmets huvudfokus är att utbilda studenter vid några av världens ledande teknologiska lärosäten samt förse studenter med resurser, stipendier och arbetslivserfarenhet. I Sverige omfattar utbildningsprogrammet samarbeten med bland annat Linköpings Universitet och Chalmers.

–Vi har under många år arbetat med universitet i olika delar av världen så denna lansering av IFS utbildningsprogram ger oss en struktur som kommer att hjälpa oss att nå och stötta ännu fler studenter. I likhet med de flesta företag i branschen är IFS i behov av duktiga medarbetare med olika bakgrund som kan erbjuda nya idéer, energi och mångfald till arbetsplatsen och till sektorn i allmänhet, säger Alastair Sorbie, VD, IFS.

IFS erbjuder stipendier, IT-utrustning för klassrumsundervisning samt stöd för praktikanter och examensstudenter. IFS globala universitetsprogram stärker detta engagemang genom att möjliggöra samarbete direkt med lärarna som utvecklar kurser och studieprogram, för att säkra att dessa är grundade i verkliga erfarenheter av vad en karriär inom IT innebär.

–Även om vi redan idag gör stor nytta så kommer vi med hjälp av det nya utbildningsprogrammet kunna göra en ännu större skillnad i samarbete med den bredare teknikbranschen för att driva utvecklingen och skapa nya möjligheter, fortsätter Sorbie.

–IFS strävan efter att ge studenter ett verklighetsförankrat perspektiv på teknologi har hjälpt våra studenter att uppskatta de möjligheter de själva kan förverkliga genom en karriär inom IT. Vi är mycket tacksamma för det stöd och resurser som IFS hittills har investerat i Friedrich Alexander University (FAU), säger Dr. Peter Wilke, datavetenskapliga fakulteten, FAU Erlangen, Tyskland.

Mer information om hur IFS arbetar med universitet och CSR finns här: www.ifsworld.com/corp/company/about-ifs/csr/.

Anders Lundin, PR Manager, IFS Scandinavia.Telefon: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och har cirka 2 800 anställda. IFS stödjer fler än 1 miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/