IFS stödjer fälttekniker med mixed reality via Microsoft HoloLens

Nytt koncept drar nytta av ”mixed reality” för att använda affärsdata i IFS Applications™ som holografisk projektion för ökad produktivitet

IFS meddelar lanseringen av ett nytt koncept för fältservice utvecklat av företagets innovativa tankesmedja IFS Labs.

IFS Labs har utvecklat en integration mellan affärssystemet IFS Applications och Microsoft HoloLens som gör det möjligt för servicetekniker att genom mixed reality (en kombination av augmented reality och virtual reality) visualisera holografiska data från IFS-lösningen direkt på utrustningen som ska repareras.

Informationen visas direkt framför teknikerns ögon vilket gör det möjligt att använda båda händerna för att utföra service. Genom att visa information som ett virtuellt lager i realtid får teknikern direkttillgång till relevanta anläggningsdata som servicehistorik, prestanda och temperaturnivåer. HoloLens gör det dessutom möjligt att i realtid klicka på knappen ”arbetsinstruktioner” för att få tillgång till de manualer som är tillgängliga i IFS Applications.

Genom att använda den integrerade kameran i HoloLens underlättar lösningen även dokumentering av maskinen i fråga samt underhållet som har utförts. Denna information sparas i IFS Applications för att effektivisera framtida serviceuppdrag.

–Vi är mycket glada över att kunna presentera detta koncept som vi tror har potential att revolutionera hur företag tänker kring fältservice. Genom att använda Microsoft HoloLens kan vi hjälpa servicepersonal att navigera i komplexa miljöer och agera på kritisk information i realtid, vilket leder till ökad produktivitet och effektivare reparationer. Fältservice är ett prioriterat område för IFS där vi har rankats av branschanalytiker som en ledande leverantör. Vi kommer att fortsätta att utforska nya områden inom denna sektor och utveckla innovativa lösningar som levererar konkreta affärsfördelar, säger Bas de Vos, direktör för IFS Labs.

–Vi ser stor potential i att använda mixed reality och Microsoft HoloLens i kombination med affärssystem som IFS Applications för att effektivisera fältservicearbete med innovativa verktyg. Microsoft värdesätter samarbetet med IFS, vilket expanderar båda våra marknader och skapar nya lösningar och ökat värde för våra kunder, säger Brandon Bray, Principal Program Manager, Microsoft HoloLens.

IFS Labs utforskar möjligheten att göra detta koncept tillgängligt för fler IFS-lösningar i framtiden. Läs mer om de projekt som IFS Labs arbetar med här: www.ifsworld.com/se/losningar/ifs-applications/ifs-labs/.

Anders Brunelius, IFS Strategic Marketing and Communications. Telephone: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare inom sektorn. Våra 3 300 medarbetare stödjer fler än en miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/