IFS uppdaterar Enterprise Service Management-sviten

Nya och förbättrade funktioner för fältservice, schemaläggning och ruttplanering samt underhåll

IFS meddelar ett antal större uppdateringar i sin lösning för Enterprise Service Management (ESM), vilken inkluderar IFS Field Service Management™, IFS Mobile Workforce Management™ och IFS Service Management™.

Den senaste versionen av IFS Field Service Management (5.6.2) är nu tillgänglig och inkluderar ett antal förbättringar inklusive:

• Microsoft Azure – IFS Field Service Management (FSM) kan nu köras helintegrerat på Microsoft Azure så att kunder kan anpassa sina systemresurser baserat på faktisk användning. Lösningen är för tillfället tillgänglig som en IFS Cloud/Infrastructure-as-a-Service-lösning (IaaS) och kommer senare i år att vara tillgänglig som en lösning i IFS Managed Cloud, vilken kräver minimal IT-support hos kunden.
  • Mobilitet – IFS investering i mobilitet fortsätter med förbättringar som automatisk kalkylering av ankomsttider baserat på GPS-data, flexibla och intelligenta undersökningar, formulär och arbetsflöden samt möjligheten att spela in videor och redigera/kommentera bilder. Tester visar en 92-procentig minskning i synkroniseringstider samt en 500-procentig ökning i maximala filstorlekar.
  • Aviseringar & wearables – Efter utveckling i IFS Labs stödjer nu Androidklienten aviseringar via Androids notisfunktion, vilket synliggör viktiga händelser och gör det möjligt för användaren att acceptera eller avvisa uppdrag direkt från notisen. Notifikationer skickas även ut till anslutna Androidenheter som Samsung Gear och andra smarta klockor.
  • Dynamisk schemaläggning – IFS FSM stödjer nu arbetslag, utnyttjandegrad, olika typer av uppdrag, personalens individuella kunnighet och incitament. Lösningen erbjuder därmed kraftfull optimering för effektiv schemaläggning.
  • Kunskapshantering – IFS FSM rekommenderar automatiskt lösningar på givna problem allt eftersom information läggs in av kundtjänst eller kunder. Systemet tar nu hänsyn till användarranking och faktisk användning. Det finns nu även stöd för bilagor (informationsblad, produktmanualer, etc.), servicemeddelanden och synkronisering med mobila enheter. Detta utökar kunskapshanteringen från kundcenter ut till fältet.

Den nya versionen av IFS verktyg för schemaläggning och ruttplanering, IFS Mobile Workforce Management 5.7, erbjuder följande förbättringar:

• Stöd för komplex schemaläggning – IFS Mobile Workforce Management (MWFM) kan nu lösa ännu mer komplexa schemaläggningsproblem inklusive linjära anläggningar (schemaläggning av uppdrag med olika start- och slutplatser), resor i landsbygd, upphämtning av delar, avlämning av inventarier samt balansering av områdesfördelning.
  • Utökat stöd för sambandscentral – Förbättringar har gjorts för att stödja organisationer att gradvis implementera dynamisk schemaläggning, från enkel schemavisualisering, manuell fördelning samt semiautomatisk schemaläggning till full och dynamisk arbetsoptimering.
  • Kartleverantörer – Ytterligare förbättringar har gjorts för kartläggning och visualisering med stöd för OpenStreetMaps™ och Esri ArcGIS™ i tillägg till Bing®. Systemet stöder även enkel visualisering av ingenjörers högst tillåtna resväg vid manuell fördelning.
  • Målbaserad schemaläggning – IFS MWFM hjälper chefer att sätta upp affärsmål och nyckeltal som automatiskt justerar mjukvaran genom en enkel kontrollpanel som övervakar faktisk prestanda i förhållande till affärsmål som servicenivåkontrakt, färdigställandegrad, osv.
  • Avancerad resursplanering – IFS MWFM stödjer nu de extremt komplexa bemanningskraven som förekommer på oljeriggar och fartyg, relaterade till avancerade maskiner samt i andra komplexa branscher. Ett stort antal förbättringar inom resursplanering möjliggör färdighetsöversikter, direktiv för arbetstid och skift, flexibla arbetslag samt specialanpassade planeringsregler.

Uppdateringar i IFS Service Management har lanserats som en del av IFS Applications 9 och inkluderar:

• Förbättrad användarupplevelse – Ett flertal gränssnittsförbättringar har gjorts, inklusive inbyggt stöd för grafisk visualisering och analys. Bland förbättringarna finns även större precision i informationsloggning och minimerat behov för dataregistrering för att hjälpa företag lösa problem snabbare och öka användarnas nöjdhet.
  • Fjärrlager – Ny funktionalitet stödjer hantering av serviceinventering och logistik, inklusive definition av sortiment av delar för ingenjörer, automatisk påfyllning från interna och externa källor samt automatisk fördelning för att säkra särskilda materialkrav för arbetsorder.
  • Dynamisk schemaläggning – IFS Service Management stödjer nu multidimensionella servicenivåavtal (SLA), platsbaserad fördelning av resurser, plats- och anläggningstillgänglighet, resurspreferenser, användningsgrad, personalens individuella kunnighet, platsmedvetenhet samt incitament.
  • Mobilitet – IFS Service Management inkluderar en rad mobilitetsförbättringar som ger ingenjörer en fullständig lösning för att hantera och exekvera alla faser av arbetsordern – med eller utan internetanslutning. Den mobila appen inkluderar en inbyggd designer som möjliggör enkel skärmkonfiguration och kombinerar smarta formulär, intuitiva arbetsflöden och robust säkerhet till en flexibel och kraftfull mobil lösning som maximerar kundens avkastning.

– Vi är väldigt glada över att lansera de nya funktionerna i våra servicelösningar, vilka erbjuder stort affärsvärde till våra kunder i våra prioriterade branscher. Vår mjukvara stödjer optimerad och helhetlig service och intelligent arbetsoptimering, vilket är vårt mål och vår passion, säger Tom Bowe, industridirektör för enterprise service management.

Läs mer om IFS Enterprise Service Management och hur lösningen stödjer ledande företag i servicebranschen: www.ifsworld.com/se/branscher/service-och-installation/.

Oliver Pilgerstorfer, Corporate Communications. Telefon: 44 1494 428900, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telefon: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 700 anställda. IFS stödjer fler än 2 400 kunder över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/