Marabu moderniserar sitt affärsystem med IFS Applications

Marabu förenklar och effektiviserar affärskritiska processer med IFS Applications

IFS meddelar att Marabu, en ledande tillverkare av färg för screen- och digitaltryck samt konstnärsfärger, har valt IFS Applications™ för att modernisera och effektivisera sin verksamhet. Avtalet är värt cirka 1,5 miljoner euro.

Marabu är baserat i Tamm, nära Stuttgart och producerar mer än 3 000 ton högkvalitativ färg per år, varav cirka 80 % exporteras. Marabu var i behov av att ersätta sitt befintliga affärssystem eftersom det var förlegat och inte kunde uppdateras.

Efter att ha utvärderat ett antal affärssystemsleverantörer valde Marabu IFS Applications 8. Lösningen inkluderar stöd för tillverkning, konstruktion, personalhantering, dokumenthantering, kvalitetssäkring, ekonomistyrning, distribution samt försäljning och marknadsföring.

– Vi ville förenkla de dagliga arbetsprocesserna för våra anställda genom att erbjuda en modern lösning. Vi ville också reducera antalet gränssnitt och system som används i verksamheten. Vi valde IFS Applications eftersom IFS var förtroendeingivande, teamet var övertygande och lösningen de presenterade den som passade bäst för våra behov, säger Mathias Ihme, CIO, Marabu.

– Vi är mycket glada över att kunna välkomna Marabu. Vi får därmed bland våra kunder ännu en väletablerad leverantör till både företag och konsumenter inom processindustrin. Vår investering inom sektorn har gett resultat och allt fler tillverkare väljer IFS Applications för att bli mer flexibla och få bättre stöd för att hantera marknadens utmaningar, säger Peter Höhne, Vice President Sales & Marketing, IFS Europe Central.

Marcus Stober, Corporate Communications. Telephone: 46 8 58 78 45 00, press@ifsworld.com

Frédéric Guigues, Investor Relations. Telephone: 46 8 58 78 45 00, frederic.guigues@ifsworld.com

Om Marabu GmbH & Co. KG

Marabu GmbH & Co. KG är en ledande global leverantör av färg för screen-, digital- och tampongtryck. Företaget är baserat i närheten av Stuttgart i södra Tyskland, en region som är känd för dess banbrytande teknologi. Företaget erbjuder även en växande portfölj av konstnärsfärger för hobbybruk, konst och skolan.

Marabu har sedan 1859 varit först med en rad innovationer både inom industrin och grafisk design. Med 15 dotterbolag och distributionspartners erbjuder Marabu högkvalitativa produkter och kundspecifika tjänster i fler än 80 länder. Årsomsättningen överstiger 90 miljoner euro. Mer information finns på www.marabu.com.

IFS™ är en ledande global leverantör av affärssystem som hjälper företag att bli mer flexibla. Med omfattande kunskaper inom utvalda branscher erbjuder IFS ett flexibelt, helintegrerat affärssystem (ERP) inklusive lösningar för underhåll (EAM) och service. IFS grundades 1983 och är ett publikt aktiebolag (XSTO: IFS) med cirka 2 600 anställda. IFS stödjer fler än 2 200 kunder och är verksamt i fler än 60 länder genom lokala kontor och partners. Mer information finns på www.ifsworld.com.

Följ IFS på Twitter: @ifsworld

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blogs: http://blogs.ifsworld.com/

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som IFS skall offentliggöra enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 16 december 2014 kl. 15.00.