Odfjell Drilling digitaliserar borroperationer i Nordsjön med IFS IoT Business Connector

IoT-lösningen från IFS använder data från Odfjell Drillings oljeriggar för att förutse anläggningarnas servicebehov och öka deras tillförlitlighet.

Idag utannonserar IFS, den globala affärssystemleverantören, att Odfjell Drilling, en internationell borrentreprenör, valt att implementera IFS IoT Business Connector för att göra data från sina oljeriggar tillgängliga för sin affärssystemlösning IFS Applications™.

Odfjell Drilling är en internationell borrentreprenör samt leverantör av brunnstjänst och ingenjörsleverantör med projekt i över 20 länder. För borrningsentreprenörer är den långsiktiga hanteringen och servicen av anläggningar av högsta prioritet eftersom avbrott står i direkt relation med intäkter och resultat. För att övervaka anläggningsprestanda har Odfjell Drilling valt att implementera IFS IoT Business Connector, som planeras vara i drift under andra kvartalet 2018.

"Det är viktigare än någonsin att vi anpassar oss med hjälp av smarta digitala lösningar för att vara konkurrenskraftiga och lönsamma. IFS hjälper oss att nå de målen och vi har sedan tidigare en positiv erfarenhet av företagets personal och lösningar ända sedan vi började använda IFS Applications för tre år sedan. Deras IoT Business Connector kommer att ge oss bättre kontroll över servicen av våra anläggningar och vi förväntar oss se de positiva effekterna det kommer att ha för vårt företag sett till pålitligheten hos våra anläggningar," säger Tor Tjeldnes, CIO på Odfjell Drilling.

IoT Business Connector är en sömlös integrering mot IFS Applications som möjliggör insamlande av data från en stor mängd anläggningar för inlärning, anpassning och implementering av optimeringar på ett effektivt sätt. Lösningen gör att Odfjell Drillings anläggningar kan överföra information till IFS Applications, vilket fungerar som underlag för att optimera servicearbeten. Det gör att Odfjell Drilling både kan agera snabbare på servicebehov, men även arbeta proaktivt för att förebygga eventuella problem innan de uppstår.

"Vi är väldigt glada att Odfjell Drilling ser värdet i att implementera IFS IoT-lösning i sin flotta. Det är ett kvitto på vår starka position inom sektorn för olja och gas och vi ser fram emot att fortsätta vårt partnerskap med Odfjell och andra borrentreprenörer på deras digitaliseringsresa. Det finns stora möjligheter att förbättra operationerna och öka besparingarna inom det här området och vi ser fram emot att jobba med våra klienter för att uppnå det," säger Glenn Arnesen, vd på IFS i Skandinavien.

För mer information om hur företag drar nytta av IFS IoT Business Connector, besök oss på: http://www.ifsworld.com/corp/solutions/ifs-applications/iot-business-connector/

Tom Smith, Marketing Director for IFS in Scandinavia. Telephone: 47 404 85 956, press@ifsworld.com

Om Odfjell Drilling

Odfjell Drilling är en internationell borrentreprenör och leverantör av brunnstjänst med över 40 års erfarenhet på området. Odfjell Drilling äger och sköter driften av mobila oljeriggar i både Norge och över hela världen samt leverantör av oljeriggar i Nordsjön. Företaget erbjuder även brunnstjänst och agerar ingenjörsleverantör samt projekthantering.

Våra avancerade borriggar är utvecklade för hårda miljöer ute till havs och bland de mest effektiva på marknaden.
Besök www.odfjelldrilling.com för mer information om oss, våra värderingar och vårt erbjudande.

IFS™ utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen som tillverkar och distribuerar varor, underhåller anläggningstillgångar samt driver serviceinriktade verksamheter. Vår branschkunskap och våra lösningar har tillsammans med vårt kundfokus gjort oss till en ledare inom sektorn. Våra 3 500 medarbetare stödjer fler än en miljon användare över hela världen genom lokala kontor och ett växande partnernätverk. Mer information finns på IFSworld.com.

Läs mer om teknologi, innovation och kreativitet på IFS Blog: http://blog.ifsworld.com/